ABN Amro lanceert Doorpakken: MKB-platform met hulp in coronatijd

ABN Amro lanceert Doorpakken: MKB-platform met hulp in coronatijd

Om ondernemers te helpen bij het aanpassen van hun bedrijfsvoering als gevolg van de coronacrisis, heeft ABN Amro het platform Doorpakken opgezet waarop de bank samen met andere bedrijven informatie en tools aanbiedt. Ook zijn betaalde diensten via dit platform tijdelijk/gedeeltelijk gratis voor klanten van de bank.

Het platform Doorpakken is specifiek gericht op MKB’ers en biedt informatie over alle regelingen en mogelijkheden die er zijn. Middels een aantal vragen over het bedrijf wordt gefilterd zodat alleen de voor een specifieke ondernemer relevante regelingen tonen. Het initiatief komt van ABN Amro, dat ook enkele van haar partners aan het platform verbindt.

‘Het wordt spannend om te zien wat de komende kwartalen het effect van de coronamaatregelen zal zijn op huishoudens en bedrijven’, zegt Daphne de Kluis, CEO Commercial Banking. ‘Veel bedrijven zullen moeten doorpakken om goed door de coronacrisis heen te komen. Met deze website willen we hen een extra steuntje in de rug geven.’

Gratis diensten

Daarnaast is een aantal zakelijke diensten voor klanten van ABN Amro tijdelijk/gedeeltelijk gratis. Via Tikkie Bedrijven kan een ondernemer bijvoorbeeld makkelijk digitaal afrekenen met klanten. Tikkie is een dienst van ABN Amro, maar ook diensten van andere partijen staan op Doorpakken. Via VraagHugo kan een ondernemer eenvoudig juridische documenten op maat laten maken. Ook kan worden getoetst in welke mate een onderneming weerbaar is tegen de toegenomen risico’s van cybercriminaliteit.

Verder zijn er tools om een goed liquiditeitsplan te maken en snel wegwijs te worden in alle beschikbare steunmaatregelen. Ondernemers vertellen op de website over hun recente ervaringen en via Opportunity Network kunnen ondernemers onderling contact leggen.

Pilotversie van Doorpakken

Op basis van een pilot is de eerste versie van de website Doorpakken deze week opgeleverd. Deze zogenaamde mvp versie (minimum viable product versie) ontwikkelt ABN Amro verder op basis van feedback van de gebruikers. Op die manier wil de bank het platform zo nauw mogelijk laten aansluiten bij de behoefte van de ondernemer.