blog

Ode aan de nachtportier

Hotel 1041

Te vaak, veel te vaak, komt het voor dat vergissingen en fouten van de dag in de organisatie worden gedumpt in de schoot van de nachtreceptionist. De onzichtbare, degene die overdag niet aanwezig is om te kunnen reageren op de onterechte aantijgingen.

Ode aan de nachtportier

Diefstal, gasten die voor overlast zorgen, dronken of stijf van de dope. Oplichters die sneaky methoden hanteren om verlies of schade te claimen. Vandalen, beroepscriminelen, alles komt ’s nachts langs in hotels. De laatste jaren is er een duidelijke toename van wangedrag te registreren. Bij veel incidenten wordt onterecht gewezen naar de nachtportier.

Het werk in de nacht wordt onvoldoende gewaardeerd. Dat blijkt uit opmerkingen die gemaakt worden over het werk van de nachtreceptionist: ‘Die heeft helemaal niets te doen’. Hoezo niets te doen? Een groot hotel heeft overdag 70 man personeel. Directie en management zijn aanwezigen er is altijd back-up. Maar om 24.00 uur is iedereen gevlogen en wordt de hele investering en continuïteit van het hotel overgelaten aan, of beter gezegd achtergelaten bij, één persoon. Dit terwijl gasten nog steeds in en uit lopen. Deze nachtportier is in zijn eentje volledig verantwoordelijk voor het welzijn van alle gasten gedurende de nacht. Voor de telefoon, toezicht en beveiliging binnen en het terrein rondom. Hij doet nog wat niet afgewikkelde administratie van overdag, boekingen en ontvangt een niet verwerkte check-in van een bus met 60 gasten die geen Nederlands, Engels of Duits spreken. Verder verricht hij schoonmaakwerk en opruimwerk op meerdere verdiepingen en maakt het ontbijt gereed. Ook levert hij nog snacks en drank af bij gasten. En vergissen of een foutje maken is blijkbaar niet toegestaan.

Respect voor de nachtwerkers

Natuurlijk zijn er ook voldoende hotels waar er gedurende de nacht niet zo veel te beleven is en de werkzaamheden op een lager pitje staan. Maar feit blijft dat er iemand gevonden moet worden die bereid is om een normaal sociaal leven op te geven om gedurende de nacht op het hotel te passen. Het  werk van een nachtreceptionist is voor veel mensen onaantrekkelijk. De combinatie van ’s nachts werken, onregelmatig werken en een matige beloning conform cao, zorgt voor een enorme krapte op de arbeidsmarkt. En met een economie die groeit en andere branches die schreeuwen om werknemers, moeten we daarom extra zuinig zijn op onze werknemers.

Wij treven naar optimale dienstverlening. Maar het zou fijn zijn als er niet bij elk foutje meteen  naar de nachtreceptionist wordt gewezen. Dat ze de receptionist wegsturen en verwachten dat wij meteen een volgende kandidaat hebben klaarstaan die kan worden geïntroduceerd. We prijzen ons gelukkig met vele plezierige goede relaties en een fantastisch groep werknemers. Maar over het algemeen verdient de nachtreceptionist meer respect dan doorgaans wordt uitgesproken. Nachtwerk is voor weinigen weggelegd. Alle de mensen in Nederland die er ’s nachts voor zorgen dat alles gewoon doordraait, moeten erkenning en waardering krijgen.

Willem Van Nijnanten, WMW Dienstverlening

WMW Dienstverlening is met 125 personeelsleden actief voor een groep hotels voor het vervullen van nachtreceptiediensten.

Reageer op dit artikel