blog

Edwin van der Meijde: Seks verkoopt, maar hoe?

Hotel 1507

Edwin van der Meijde: Seks verkoopt, maar hoe?
Foto: Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Mijn dierbare collega hoor ik het nog roepen: die ballen gaan als een malle. Hij doelde op seksspeeltjes die hij toen net had geïntroduceerd in zijn hippe hotelkamers. Tezamen met veertjes, olie, blinddoeken, cockringen en handzame vibrators een regelrechte hit, aldus de connaisseur.

Als iets goed verkoopt, probeer ik een beeld te vormen van hoe dat in onze kleine hotels ingepast zou kunnen worden. Meer marge betekent meer ruimte voor innovatie. De afgelopen jaren heb ik dit onderwerp van diverse kanten bekeken. Ik kom er niet goed uit. Hoe kunnen we een luxe erotiekdoos introduceren zonder gedoe met gasten? Een meerderheid van het team kreeg spontaan rimpels van deze vraag over een sekkspeeltje op hotelkamer.

Het geldt voor meer innovatieve zaken in het hotel. Invoering is vaak appeltje-eitje. Wij hebben tenslotte geen hoofdkantoor, we doen wat we willen. De enige voorwaarde is dat het team achter het idee staat.

Soms leidt dat tot boeiende discussies. In een van mijn hotels is een aantal kamers uitgerust met douche-wc’s. Om deze investering uit te breiden naar alle kamers willen we graag weten of onze gasten deze innovatie appreciëren. We hebben van alles geprobeerd om reacties binnen te hengelen: kans op een gratis overnachting in ruil voor commentaar, een cadeautje in ruil voor een (digitaal) ingevuld mini-enquêteformulier, gratis proefslapen & stoelgangen… Het leverde verdomd weinig zinvolle feedback op.

‘Verwacht je dan dat we bij het uitchecken vragen of de wc is bevallen?’, vroegen medewerkers. Nee, dat moesten we maar niet doen. Feitelijk is dit ook de reden waarom de erotiekdoos geen brede genade vindt: op het onderwerp rust een taboe.


Enquete onder hoteliers uit 2017: erotiek blijft weg van hotelkamers

Enquete onder hoteliers uit 2017: erotiek blijft weg van hotelkamers

In 2015 ging Hotel De l’Europe in zee met erotiekmerk 210th voor een pleasure box op de kamer. Eerder waagde ook onder meer Librije’s Hotel er aan. En in verschillende hotels liggen classy verpakte condooms of glijmiddel ter aanschaf op de kamers. Naast de nootjes en de chocolate bars.


Het kleinood van €150 kunnen we eenvoudig online bij de kamerboeking verkopen. Dat brengt niemand in verlegenheid. Maar zo creëer je geen hardlopers. De doos vrijmoedig op de kamer presenteren is vermoedelijk te aanstootgevend voor de gemiddelde gast. En wat als in de suite de nieuwsgierigheid het bij de gast wint en de verpakking wordt geopend? De speeltjes moeten dan worden betaald. Hoe gaan we dat zonder gedoe controleren en vooral afrekenen bij de weinig anonieme receptietafel in de lobby?

‘Ik ga bij de check-out écht niet vragen of gasten lekker hebben geslapen, gebruik hebben gemaakt van de minibar én vragen of ze de erotiekbox hebben gebruikt’, zei een teamlid. Tsja. Sex sells. Maar hoe?


Edwin van der Meijde is eigenaar van de Rotterdamse hotels Pincoffs en Stroom en werd in 2015 uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemer van Zuid-Holland. Ook won hij in 2015 de Henk de Lugt Award.

Meer blogs van Edwin van der Meijde