Derde van reviews Nederlandse hotels in vreemde taal

Derde van reviews Nederlandse hotels in vreemde taal

Bijna een derde van de reviews over Nederlandse hotels wordt geschreven in een vreemde taal. Iets meer dan 15 procent is Engelstalig, zo'n 7 procent is Frans en Duits en iets minder dan 2 procent van de reacties is Italiaans.

Dat blijkt uit onderzoek van Olery. De Nederlandse aanbieder van reputatiemanagementsoftware voor de hotelbranche verzamelde meer dan 194.000 online beoordelingen van Nederlandse hotels op diverse internationale reviewsites over het afgelopen jaar.

Ruim 66 procent van dat aantal is in het Nederlands geschreven. Gevolgd door Engels, Duits, Frans en Italiaans. Het resterende percentage (een kleine 5 procent) is in meer dan 26 andere talen geschreven.

Meest besproken onderwerpen zijn - niet verrassend - prijs, receptie en service. Gevolgd door het ontbijtbuffet, douche, locatie, bediening, bedden, internet en ontvangst.

Donderdag 12 januari is tijdens de Horecava een reviewdebat op de stand van Misset Horeca. Aanleiding is een coverstory in Misset Horeca nummer 1, verschijningsdatum vrijdag 13 januari. Het debat begint om 16.00 uur.