Zakenreiziger klaagt over extra hotelkosten

Zakenreiziger klaagt over extra hotelkosten

De beleving van service in hotels neemt steeds verder af door het loskoppelen van de kamerprijs van diensten als WiFi, parkeren en wellness. 'Zakengasten worden met name bij het gebruik van smartphones, tablets en laptops vaak verrast door de sterk uiteenlopende tarieven van een internetverbinding.

Zakenreizigers klagen volgens zakenreisorganisatie ATPI in toenemende mate over de extra kosten die ze kwijt zijn bovenop hun hotelovernachting. De organisatie concludeert dit op basis van ervaringen van haar klanten.

ATPI stelt dat veel hotels het gebruik van WiFi inmiddels aanbieden als standaardservice, maar constateert daarentegen dat veel hotels ook nog toeslagen rekenen die kunnen oplopen tot 10 procent van de kamerprijs.

Meer diensten dan alleen hotelbed

Op grond van frequente klantenanalyses vraagt de zakenreisorganisatie zich af wat tot de standaard hotelservice moet worden gerekend en voor welke diensten gasten redelijkerwijs zouden moeten betalen.

‘Gastvrijheid dient wat ons betreft voorop te staan’, aldus ATPI-directeur Willem Starink. ‘Daar hoort een pakket aan diensten bij dat verdergaat dan alleen een hotelbed. Wij zien steeds meer een verschraalde service, waarbij aan de gast vaak fikse tarieven worden berekend voor bijvoorbeeld draadloos internet.’

Prijs voor meer handdoeken redelijker

Starink is van mening dat een voorziening als WiFi, waarbij hotelgasten gebruikmaken van hun eigen apparatuur, gratis zou moeten worden aangeboden. ‘Tussen lang en kort gebruik bestaat ook geen verschil in kosten voor het hotel, terwijl tarieven vaak wel per uur, per dag of een aantal dagen wordt gerekend.’

Wat dat betreft zou een kleine prijs voor het gebruik van meerdere handdoeken dan het gebruikelijke aantal, en de daarbij behorende wasserijkosten, redelijker zijn dan fors betalen voor WiFi, dat het hotel vrijwel niets kost.’