Finalisten Dutch Hotel Award 2013 bekend

Finalisten Dutch Hotel Award 2013 bekend

De drie hotels die dit jaar strijden om de Dutch Hotel Award zijn bekend. De tiende editie van de wedstrijd voor hotelmanagementteams zal worden gewonnen door een van de volgende hotels: Banks Mansion, Pulitzer of Hilton Rotterdam. Dat maakte organisator Francesco Monaco vanmorgen bekend.

Deze drie finalisten worden op 30 mei door de jury bezocht, waar ze in twee uur moeten aantonen dat hun managementteam dit jaar de titel verdient. Voorafgaand krijgen de finalisten een opdracht mee: 'Start vóór de finaledag een innovatieve campagne, met als doel zoveel mogelijk exposure en boekingen te genereren via de eigen kanalen'. Alle middelen en mogelijkheden staan open en zijn vrij door het team in te vullen. Er moet vanzelfsprekend wel sprake zijn van een gezonde ROI-verhouding.

Halve eindstrijd

De halve finale op donderdag 16 mei in de Amsterdamse campus van Hotelschool The Hague betekende het eindstation in de wedstrijd voor Park Plaza Victoria Amsterdam en Delta Hotel Vlaardingen, de winnaar van de allereerste editie van de Dutch Hotel Award (DHA).

Na een welkom door juryvoorzitter Bas Tolmeijer en hotelschooldirecteur Susanne Stolte stak gm André Aaij van het Palace Hotel in Noordwijk, winnaar van vorig jaar, de teams nog even een hart onder de riem: 'laat je niet gek maken door de bel en ga vooral vanavond met zijn allen de kroeg in.'

Commercieel benutten

Ook gaf hij alvast enkele tips voor zijn opvolger. Hij waarschuwde voor de enorme aandacht de eerste dagen, en adviseerde daarna de titel zoveel mogelijk commercieel te benutten. Aaij hing onder meer een grote banner op zijn hotel om dorpsgenoten op de hoogte te stellen, plaatste met behulp van sponsors pagina's in allerlei media en bedacht voor gasten en relaties speciale DHA-pakketten.

Na de woorden van Aaij was het de beurt aan de teams zich in tien minuten te presenteren en het thema 'innovatief ondernemerschap' te belichten. Alle vijf de halve finalisten hadden flink uitgepakt om in die halve eindstrijd indruk te maken op de jury.

Park Plaza Victoria

Park Plaza Victoria beet het spits af met een filmpje waarin SBS nieuwsprogramma Hart van Nederland werd geparodieerd en waarin onder meer werd verteld dat Victoria het eerste hotel in Amsterdam was met – toen – innovaties als verwarming en elektriciteit op de kamers. Het filmpje was zelfs gemaakt door een cameraman van SBS, maar de inzet van gm Jan Willem Roenhorst en zijn team was niet voldoende voor een finaleplaats.

Hilton Rotterdam

Als tweede trad Hilton Rotterdam aan. Dat het hotel, wat net de verbouwing van een jaar heeft afgerond, nog tijd vond om mee te doen aan de wedstrijd verdient bewondering. Ook Hilton had een, al eerder gemaakt, filmpje, waarin gm Jan Rutgers op ludieke wijze de vorderingen van de verbouwing laat zien. Daarna krijgt elk mt lid de eigen discipline toe, en leren we bijvoorbeeld dat al het personeel in enquetes kon meedenken over de invulling van het totaal vernieuwde hotel. Ook werd het hotel, ondanks al het bouwstof, uitgeroepen tot tweede schoonste hotel van Nederland. Onder meer door nieuwe schoonmaaktechnieken die 80 procent minder chemicaliën behoeven. Al met al voldoende voor een plek in de finale.

Banks Mansion

De derde halve finalist was Banks Mansion. Geen filmpje met bewegende beelden, maar een technisch mooie presentatie, die begon met een – live door het mt gezongen – eigen versie van 'Aan de Amsterdamse grachten'. Vervolgens gaf elk mt lid een eigen invulling aan het sleutelwoord bij het hotel: verbinden. De innovatie zit bij Banks Mansion onder meer in de eigen houten fietsen, iPad uitleen en het 'all-in' concept: alles is bij de kamerprijs inbegrepen, waardoor achter de voordeur niets meer verkocht hoeft te worden. Alles is daarom gericht op gastvrijheid, benadrukt gm Esther Boers. Ook heeft zij het organogram omgedraaid: de gast bovenaan, dan de medewerkers en daaronder pas het management. Dit jonge managementteam, met bijna allemaal dienstverbanden van een tot drie jaar, beleefde in 2012 het beste jaar ooit uit de historie van het hotel. Op naar de finale.

Delta Hotel

Dan was het de beurt aan Delta Hotel, in 2004 winnaar van de allereerste DHA. Een goed gemaakt filmpje met sterke muziek gaf in enkele minuten de sfeer en kracht van het hotel weer. De gevarieerde presentatie zat strak in elkaar en ook hier nam ieder mt lid het woord. Innovatie zit bij het team van gm Ronald Cordes in een roostersysteem dat werkt op basis van de forecast, een realtime reserveringsysteem en iPads met reviewsoftware die gasten uitgereikt krijgen. Aan het eind van de presentatie kregen de juryleden nog een goodiebag, maar dat was niet voldoende voor een plek in de finale.

Pulitzer

Pulitzer sloot de rij met, technisch, de meest innovatieve presentatie. Bij binnenkomst hadden alle aanwezigen een 3d-bril gekregen om de film over Pulitzer te kunnen zien. Terwijl de film liep spraken telkens twee mt leden over de innovaties in het hotel aan de hand van drie 'huisjes': Operational innovations, stotytelling en HR. Zo organiseert Pulitzer trainingen in het hotel waarbij externe experts worden ingehuurd maar de deelnemers ervaringen opdoen in de hoteloperatie, is een (populair) deel van de website ingericht voor een carroussel met verhalen over de 25 grachtenpanden waar het hotel huist en organiseert het mt middlemanagementdagen, waarbij alle supervisors extra aandacht krijgen en daardoor meer betrokken zijn. Ook gm Alex van Gastel en zijn team staan in de finale.

Na die finale op 30 mei is het enkele dagen spannend, want pas op 4 juni maakt juryvoorzitter Bas Tolmeijer tijdens het HOSTA-congres de winnaar bekend. Het bijbehorende kunstwerk zal vervolgens op 7 juni in het winnende hotel worden overhandigd.

Wedstrijdinitiator en -organisator Francesco Monaco zei na afloop van de halve finale onder de indruk te zijn van de kwaliteit van de presentaties. 'Leuk om te zien was hoe de presentaties in de loop der jaren zijn geëvolueerd. Waar een droge powerpoint en voor ieder teamlid een halve minuut spreektijd vroeger de standaard was, voeren professioneel gefilmde films, strak geregisseerde voordrachten, zelf geschreven liedjes en Prezi nu de boventoon.'