'Goedkope hotelkamers verliezen het steeds vaker van B&B's'

'Goedkope hotelkamers verliezen het steeds vaker van B&B's'

De Nederlandse hotelsector verliest het bij verkopen van goedkope hotelkamers steeds vaker van particuliere B&B's. Dat blijkt uit een analyse van de Rabobank.

Na een goed 2015 (tot 5% groei van de vraag) zal de vraag naar logies in 2016 verder groeien met circa 2 procent, aldus het trendrapport van de Rabobank. Deze groei komt door de aantrekkende economie en de structurele groei van het aantal buitenlandse toeristen. 'Van dit laatste profiteren echter vooral de regio Amsterdam en de kustgebieden.'

B&B's en Airbnb

Voor de rest van Nederland geldt dat de concurrentie groot blijft als gevolg van een markt met kortingsacties, een toenemend aanbod van hotels en aanbieders zoals bed & breakfast-concepten en Airbnb.

Gematigd positief

'Voor de lange termijn is de prognose gematigd positief. Het internationaal toerisme groeit jaar-op-jaar en Nederland zal hier, met Amsterdam als toeristische hotspot, de vruchten van plukken. Toeristen vanuit de hele wereld willen Amsterdam hebben beleefd en de rest van Nederland kan hier van profiteren.' Daarnaast trekt de zakelijke markt aan.

Marges onder druk

Uit de analyse komt naar voren dat met name 3- en 4-sterrenhotels met een ‘standaard’ aanbod en de traditionele conferentiehotels, gelegen buiten de grote steden, in de problemen dreigen te komen omdat steeds meer boekingen via online boekingssites verlopen. Iets minder dan de helft van alle boekingen wordt rechtstreeks bij het hotel gedaan. Binnen boekingssites is er een behoorlijke opkomst van veiling- en kortingssites. Marges komen daardoor onder druk te staan.

Onderscheiden

'Onderscheidend vermogen door ligging en concept, het realiseren van een goede online profilering en het strak sturen op met name personeelskosten en inkoop in combinatie met goed revenue management (onder meer toepassen dynamic pricing), zijn de belangrijkste kritische succesfactoren om rendabel te blijven', meldt het trendrapport.