15 procent Nederlandse hotels doet niet meer aan sterren

15 procent Nederlandse hotels doet niet meer aan sterren

15 Procent van de hotels in Nederland die sterren hadden, heeft deze van de gevel geschroefd nu het niet meer verplicht is. Sinds 1 januari 2015 is de deelname aan de hotelclassificatie in Nederland vrijwillig. 400 hotels zijn al herkeurd naar Europese normen. 1250 hebben er zich in totaal voor aangemeld.

‘Meer dan 1250 hotels hebben zich bij Hotelsterren aangemeld voor deelname aan de Europese normering en dat aantal groeit nog dagelijks,’ zegt Ron de Bruijn van Hotelsterren desgevraagd tegen Misset Horeca. Hotelsterren (de merknaam die het Centrum voor Publieke Innovatie hanteert) is belast met de kwalificaties van hotels in Nederland. ‘Slechts 15 procent van de hotels die eerder sterren hadden, hebben zich afgemeld.’

Sinds 1 januari 2015 is de deelname aan de hotelclassificatie in Nederland vrijwillig. Koninklijke Horeca Nederland heeft de classificatie overgenomen van het voormalige Bedrijfschap Horeca en Catering. Hotelsterren voert namens KHN de hotelclassificatie uit. 2016 was het overgangsjaar van de Nederlandse naar de Europese Hotelclassificatie.

400 hotels gekeurd naar Europese norm

‘De 1250 deelnemende hotels hebben een geldige classificatie en daarvan zijn er inmiddels meer dan 400 met succes overgestapt naar de Europese Hotelclassificatie. Hotelsterren is met 10 adviseurs elk deelnemend hotel aan het bezoeken. De komende maanden bezoeken we de resterende, deelnemende hotels.’

Leestip:
Hotel Okura eerste in Nederland met vijfsterren superior classificatie

‘We hanteren de set van 270 Europese normen om tot het sterrenoordeel te komen. We worden transparant betaald voor onze activiteiten, die we daardoor objectief kunnen uitvoeren. We hebben geen inkomsten uit boekingen of iets dergelijks.’

Verschil Nederlandse en Europese classificatie

Een belangrijk verschil tussen de Nederlandse en Europese hotelclassificatie is vooral de toevoeging van het predicaat ‘Superior’ voor hotels die zich onderscheiden in hun sterrencategorie. Daarnaast is er meer keuzevrijheid voor hoteliers om aan de benodigde punten te komen. Tegelijkertijd is er nog steeds zekerheid voor de gast dat het hotel tenminste aan een set van minimale normen voldoet.

Volgens De Bruijn hebben hotels nauwelijks inhoudelijke problemen ondervonden tijdens de overstap naar de Europese hotelclassificatie.

Leestips:
InterScaldes 25e vijfsterrenhotel van Nederland
Hotelbel:  nieuwe classificatie voor hotels en vergaderlocaties