'Aanpak Booking.com en collega's werpt vruchten af'

'Aanpak Booking.com en collega's werpt vruchten af'

De tik op de vingers voor de hotelboekingssites Booking.com en Expedia heeft volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gewerkt. De concurrentie tussen sites die hotelovernachtingen aanbieden is vergroot, wat de prijs voor gasten ten goede komt. Dat concludeerde de ACM donderdag 6 april 2017. Hoteliers mogen nog steeds niet op hun eigen website een lagere prijs aanbieden dan de prijs die ze afgeven bij de boekingsgiganten.

Eén eis van hoteliers en KHN is niet ingewilligd inzake de ota's Expedia en Booking.com. Hotels mogen geen lagere prijs op hun eigen site aanbieden dan dat ze op de boekingssites doen.

De ACM drong er in 2014 samen met negen andere Europese toezichthouders op aan dat de twee giganten in het online hotelaanbod Booking.com en Expedia hun voorwaarden moesten aanpassen. Die verboden hotels namelijk om kamers voor lagere prijzen aan te bieden dan via hun platformen. Daardoor stokte de concurrentie.

Uiting van Booking.com op haar website
Uiting van Booking.com op haar website

Na de ingreep van de consumentenwaakhonden kunnen hotels overnachtingen aanbieden op meerdere, concurrerende hotelvergelijkingssites. Ze mogen alleen nog geen goedkopere aanbiedingen op hun eigen sites zetten, 'om te voorkomen dat ze gratis meeliften op de inspanningen van Booking.com en Expedia,' aldus ACM

KHN uitte eerder expliciet de wens dat hotels juist wel een lagere prijs zouden mogen aanbieden op hun eigen website. KHN zei eerder er verbaasd over te zijn dat de mededingingsautoriteiten in Frankrijk, Italië en Zweden akkoord zijn gegaan met de voorstellen van de boekingssite en riep de Nederlandse toezichthouder ACM op de zaak nog eens goed te bestuderen.

Versoepelde voorwaarden Booking.com nog onbekend

Uit het Europese onderzoek blijkt dat bijna 50% van de onderzochte hotels (in Nederland 40%) niet wist dat de voorwaarden van de hotelboekingssites versoepeld waren. Zij hebben dus de ruimte die zij hebben gekregen (nog) niet goed kunnen benutten.

Michiel Denkers, directeur Mededinging van de ACM: ‘Door de versoepelde voorwaarden van de boekingssites kunnen hotels meer variëren in hun prijsbeleid. Hierdoor ontstaat er meer concurrentie tussen de verschillende platforms. Consumenten hebben ruimere keuze. Wij roepen de hotels op deze ruimte te benutten.’

Booking.com en Expedia eisten eerder van de hotels dat de prijs voor een overnachting op het platform altijd de laagste was. Dat betekende dat het hotel geen lagere prijs mocht hanteren op zijn eigen website en op alle andere boekingssites. Mededingingsautoriteiten in Europa vreesden dat met deze laagste prijsgarantie de concurrentie tussen de verschillende boekingssites zou verminderen.

Nieuwe boekingssites of platforms zouden hierdoor geen ruimte hebben om klanten te trekken. Dit zou de positie van de huidige platforms versterken waardoor zij hogere commissie zouden kunnen vragen. Dit betekent minder keuze en hogere prijzen voor consumenten.

>> Hoteliers: meer prijsvrijheid op boekingssites
>> Blog: Booking.com doet sluwe concessie, hoteliers zijn toch niet stom?
>> Booking.com geeft Europese hotels meer ruimte

hotel_monitoring_report_en.pdf

Download