Niet Airbnb maar hotel is favoriete accommodatie bij Nederlanders

Niet Airbnb maar hotel is favoriete accommodatie bij Nederlanders

Niet Airbnb maar het hotel staat nog steeds stevig op nummer een als meest favoriete type accommodatie van Nederlanders die buiten de deur slapen. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction. Waarom kiezen mensen voor een hotel?

We gaan met z’n allen steeds vaker op vakantie, een weekendje weg of slapen één nacht buiten de deur. Met deze stijgende behoefte aan overnachtingen groeit ook het aantal accommodaties. Uit het onderzoek van Motivaction blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders (53%) in de afgelopen twee jaar een hotel heeft geboekt waarvan de helft (51%) aangeeft dat een hotel hun meest favoriete accommodatie is. Airbnb versus hotel in het onderzoek van Motivaction.

Redenen om voor een hotel te kiezen? Het geeft Nederlanders een meer luxe gevoel dan een Airbnb accommodatie en de helft van de Nederlanders (49%) weet niet zeker wat je bij een Airbnb kunt verwachten.

Tegenover de groep die een duidelijke voorkeur heeft voor een hotel staat dat slechts 12% van de Nederlanders in de afgelopen twee jaar een Airbnb boekte en maar 5% Airbnb als meest favoriete accommodatie heeft.

De generatieverschillen zijn klein: zowel millennials (50%) als oudere generaties (53%) kiezen liever voor een hotel. Slechts 9% van de millennials geeft aan Airbnb als voorkeur te hebben. Dit zijn vooral hoogopgeleiden uit de grote steden.

Oudere generaties zijn minder dol op de marktplaats voor woningen en maar 3% geeft aan dat zij het liefst op deze manier een overnachting boeken.

Airbnb versus hotel

Waarom kiezen mensen voor een hotel? De belangrijkste motivatie (44%) voor Nederlanders is een gereduceerd tarief bij een langer verblijf. Ook een snelle wifi verbinding wekt de interesse voor een hotel van Nederlanders in het algemeen (36%) en van millennials (43%) in het bijzonder.

Hoe krijg je een Airbnb liefhebber naar een hotel?

Om een Airbnb liefhebber naar een hotel te krijgen moet je ze de juiste dingen bieden. Een app waarmee alle communicatie met het hotel geregeld kan worden is interessant voor bijna een kwart (24%) van alle Nederlanders die een Airbnb hebben geboekt. Dit kan ze overhalen om toch voor dat hotel te kiezen. Daarnaast is de Airbnb-boekende groep ook te porren voor een hotelbezoek door een mooie hotellobby met drankjes en een plek om te werken (23%) en door een duurzaam hotel beleid (19%).

Over het onderzoek

Voor het online-onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. De netto steekproef is N=1.140, waarbij de doelgroep representatief is voor de Nederlandse bevolking van 15 tot en met 70 jaar. Het veldwerk is uitgevoerd van 16-07-2018 t/m 19-07-2018.


>> Niets meer missen van Misset Horeca?

>> Meer over Airbnb