artikel

De Stelling: Voor de gast is de chef aan tafel een must

Restaurant 533

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Voor de gast is de chef aan tafel een must’. Lees hier de meningen van Hans Snijders van Château Neercanne in Maastricht en Arjan Wennekes van John Dory Vistronomie in Amsterdam. Reageer ook op de stelling, laat uw mening horen in de reacties.

De Stelling: Voor de gast is de chef aan tafel een must

De chef aan tafel zorgt voor een extra beleving in het restaurant.
Hans Snijders: Wij cuisiniers zijn vaak introverte types, anders dan de servicemensen. Wij verstoppen ons het liefst in de keuken. Gasten aan tafel ontmoeten, tenzij ze in een zakelijke bespreking zijn, is eigenlijk noodzaak om de beleving compleet te maken. Maar het moet wel spontaan gebeuren.
Arjan Wennekes: Niet per se de chef, maar er komt altijd iemand van de keukenstaf aan tafel, dat verhoogt de beleving. Bij John Dory sturen we bijvoorbeeld een van onze Spaanstalige keukenkrachten naar de tafel als we merken dat we gasten binnen hebben die Spaans spreken. DAt wordt enorm gewaardeerd.

De chef aan tafel kan zorgen voor extra omzet, zo kan hij stimuleren om een extra gerecht te nemen of toch voor het uitgebreide menu te gaan.
Hans Snijders: De overredingskracht van een chef is vaak groter dan die van de service, en dan kun je gast soms net dat zetje geven om iets verder te gaan.
Arjan Wennekes: Als de chef of souschef de menu’s uitreikt en toelicht kan ik mij voorstellen dat je gasten kunt ‘helpen’ om bepaalde gerechten of menu’s te nemen. Maar helaas lukt dat natuurlijk niet altijd.

Ongeacht of de chef dat zelf prettig vindt of niet, aan tafel komen is een must. Al is het alleen maar aan het einde van de service.
Hans Snijders: Het nadeel is dat de gast je dan altijd verwacht, dus ook als je net een vrije dag hebt gepland. Waar ligt de grens? Als je na het servies aan tafel komt, wordt er soms verwacht dat je ene glaasje meedrinkt. Wat doe je dan bij andere tafels? De volgende ochtend gaat gewoon weer vroeg de wekker af!
Arjan Wennekes: Wij doen dat niet per se aan het einde van de service maar verdelen dat over de avond. Soms begroet ik de gasten bij binnenkomst, bij andere gasten serveer ik bijvoorbeeld zelf een gerecht en bij anderen schuif ik even aan.

Reageer op dit artikel