blog

Koffieschoteltjes

Restaurant 4602

Tijdens de Misset Horeca Terras Bootcamp betoogde horecaondernemer Harold van Workum dat het niet alleen heel veel moeite (en dus personeelskosten) scheelt als je besluit koffie voortaan zonder schotel te serveren.

Koffieschoteltjes
Wouter Verkerk

Van Workum voegde eraan toe dat koffie in een mok bovendien leidt tot een meer huiselijke en vertrouwde koffiebeleving en meer omzet. ‘Thuis drinkt toch ook bijna niemand meer koffie uit een kopje met een schoteltje eronder? Vroeger was die schotel in de horeca handig omdat je er van alles op kon leggen. Maar vandaag de dag gebruikt bijna niemand meer suiker, en koffiemelk is een zeldzaamheid door de cappuccino’s en lattes.’ Van Workum is een ondernemer die kijkt naar zijn gast. Met koffie uit de mok zegt Van Workum nog iets: verwacht bij ons niet iets al te ingewikkelds maar gewoon heel lekkere koffie, misschien wel net zo lekker als bij u thuis.

In de afgelopen jaren zag ik veel gewone (grand)cafés en restaurants hoog inzetten op koffie. Kaarten werden uitgebreid van vier naar zesendertig keuzemogelijkheden per categorie. Bij de koffies: heel veel soorten melk, heel veel soorten bereiding en heel veel soorten bonen. Koffie bestellen wanneer de koffie-hipster met baard pauze of vrij heeft, is overigens af te raden: de andere medewerkers scoren geen voldoende achter de ingewikkelde stations.

Horecamensen vergeten bij het bepalen van hun assortiment vaak wie hun gemiddelde gast is. Díe drinkt thuis de koffie waar de supermarkt de meeste keuze in heeft. Hippe trends en de persoonlijke voorkeuren van onszelf zijn voor de meeste gasten een ver-van-mijn-bedshow waar ze niet op zitten te wachten.

Natuurlijk is er een steeds groter publiek dat op sommige momenten geïnteresseerd is in bijzondere en gekke specialiteiten. Daarvoor bezoekt hij de specialist: een proeverij van Hongaarse wijnen in een mooie wijnbar, een single origin filterkoffie uit Guatemala bij een koffiezaak of een avond naar een cocktailbar voor een verfrissende Mezcal Mule.

Maar ook díe gast wil van de meeste horecabedrijven waar hij komt gewoon een up-to-date assortiment met wat koffie betreft keuze uit een goede witte(melk) en zwarte koffie, net zo lekker als thuis. Als dát je lukt dan ben je echt al een heel eind. En misschien serveer je die dus in een mok. 

Wouter Verkerk
Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Reageer op dit artikel