Directeur GaultMillau hekelt kritiek Van Eeghem

Directeur GaultMillau hekelt kritiek Van Eeghem

De uitlating van Leo van Eeghem van restaurant De Karpendonkse Hoeve op Zibb.nl/horeca over fouten in de jongste gids van GaultMillau, is directeur Ronald de Groot in het verkeerde keelgat geschoten. In een e-mail aan Van Eeghem laat De Groot weten zich te verbazen over de uitlatingen en ze onsportief te vinden.

‘Uw uitlatingen over de GaultMillau-gids, inmiddels voor de tweede maal, verbazen mij zeer’, begint De Groot zijn brief die hij ook naar de redactie van Zibb.nl/horeca mailde. ‘Ik begrijp best dat u het niet leuk vindt dat uw zaak door GaultMillau kritischer wordt beoordeeld dan door Michelin, maar uw reactie is niet zo sportief. Ik raad u aan de tekst in onze gids goed te lezen, dan kunt u zien wat onze indrukken zijn en dat de tekst wel degelijk is aangepast. Het woord sleets is misschien niet zo gelukkig, maar dit is gewoon de indruk die inspecties van uw zaak hebben opgeleverd. Het is onze gedragslijn de teksten daar aan te passen waar we dat nodig vinden.’

Van Eeghem liet eerder weten dat GaultMillau foutieve gegevens publiceerde over De Karpendonkse Hoeve(*), het restaurant in Eindhoven van Van Eeghem. ‘Neem de laatste GaultMillau. Daarin staat dat ons restaurant toe is aan een nieuw interieur. En dat terwijl we het interieur juist hadden vernieuwd. Ze hebben dus gewoon de tekst uit de gids van het jaar ervoor gepubliceerd. Ook stond de sluitingsperiode van ons restaurant verkeerd in de gids.’

De consternatie over dit voorval vloeit indirect voort uit de rel rond Michelin. Van Eeghem, als KHN-man nauw betrokken bij het ‘naar Maastricht halen’ van Michelin, roemde de culinaire organisatie voor de genomen stap om alle gidsen uit de handel te halen. Hij wees daarbij op de correctheid van Michelin om deze drastische maatregel te nemen. Andere gidsen, waaronder dus GaultMillau, zouden een dergelijke maatregel nooit hebben genomen.

De Groot is in tegenstelling tot Van Eeghem van mening dat de commotie rondom Michelin het imago van de gids niet versterkt. ‘Als u meent dat een fout zoals Michelin die gemaakt heeft het imago van de gids versterkt, dan staat u daarin nogal alleen. Ik hoop voor Michelin dat het waar is wat u zegt, maar ik vermoed dat de verantwoordelijken voor de gids daar zelf een andere mening over hebben. Ik vind het in elk geval vervelend genoeg voor een collega-gids dat dit gebeurd is en sterker nog, ik ben zelfs bang dat dit het imago van restaurantgidsen in het algemeen geen goed doet.’

Lees woensdag de nieuwsbrief van Zibb.nl/horeca. Daarin een reactie van Leo van Eeghem op de uitlatingen van Ronald de Groot.

Bekijk deze collectie

Inrichting

Bij de inrichting van je horecazaak en je terras komt veel kijken. Je wilt dat de sfeer past bij het concept en je gasten aanspreekt. Er zijn veel aspecten waar je rekening mee moet houden. In deze collectie tips en inspiratie op het gebied van interieur en exterieur: van het interierontwerp tot meubilair en van routing tot sfeer.