Groeikansen voor biologische producten

Groeikansen voor biologische producten

Marktleiders in de voeding zien groeimogelijkheden voor biologische producten. De kansen liggen met name bij de consumenten die nu nog maar af en toe bio-producten kopen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder zogenaamde ‘light users’ van biologische producten. In het onderzoek heeft Blauw Research de belangrijkste consumenten- en marktstudies van de afgelopen jaren gebundeld en gecompleteerd met nieuw onderzoek in panels bij consumenten thuis, in de supermarkt en on line. De resultaten zijn gepresenteerd tijdens een seminar waaraan CBL, FNLI, VBP, Veneca en de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw deelnamen.

De markt voor biologische voeding heeft een enorm omzetpotentieel als de 60 à 70% af-en-toe-kopers, meer gaan kopen. Blauw constateert in deze doelgroep een volledige acceptatie voor biologische producten. Ook werd duidelijk dat deze light user anders aangesproken moet worden dan de hardcore bio-koper.

Biologisch associëren consumenten met gezond en een verantwoord, goed gecontroleerd product, maar is onvoldoende reden tot aankoop. De light user willen geen concessies doen aan smaak, kwaliteit, uiterlijk, gemak of prijs. Sociale elementen als dierenwelzijn kunnen voor deze groep ook bijdragen.