'Restaurants verzwijgen kant-en-klaar

'Restaurants verzwijgen kant-en-klaar

Restaurants gaan veelvuldig in de fout bij het aanprijzen van hun gerechten op de menukaart. De termen 'huisgemaakt' en 'ambachtelijk' worden regelmatig ten onrechte gebruikt, zo blijkt uit onderzoek. Volgens sectormanager Leo van Eeghem van KHN moet de schuld niet bij de restaurants worden gezocht.

De Hoge Hotelschool in Maastricht deed onderzoek onder 4500 restaurants. Daaruit komt naar voren dat 80 procent van de restaurants kant-en-klaar-producten gebruikt. Volgens de onderzoekers moeten de aanprijzingen ‘ambachtelijk’ en ‘huisgemaakt’ met een flinke korrel zout worden genomen.

Volgens Van Eeghem komt het royale gebruik van de termen ‘ambachtelijk bereid’ en ‘naar grootmoeders recept’ uit de koker van de fabrikanten. ‘Het is een gevolg van het overvloedige gebruik van deze termen door de voedselindustrie. Restaurants nemen ze over. Dat is slecht. Maar het is niet alleen een Nederlands probleem. Het gebeurt in heel Europa. Zelfs in Frankrijk’, aldus Van Eeghem in De Telegraaf.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.