Milieuclub: 'Doggybags tegen voedselverspilling

Milieuclub: 'Doggybags tegen voedselverspilling

Is Nederland rijp voor de doggybag? Natuur & Milieu denkt van wel. De milieuorganisatie verspreidt vanaf dinsdag 26 augustus 50.000 exemplaren onder restaurants. Wie uit eten gaat en het bord niet leeg krijgt, kan het resterende voedsel in zo'n doosje mee naar huis nemen.

In de Verenigde Staten is de doggybag heel normaal, maar in Nederland is het mee naar huis nemen van overgebleven voedsel een taboe. Natuur & Milieu wil dat doorbreken.

Bord leeg

'De doggybag past uitstekend bij de Nederlandse cultuur. 78 procent van de Nederlanders heeft een hekel aan voedselverspilling en 68 procent is opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leeg eten' aldus de milieuclub.

Voedselverspilling

De campagne van Natuur & Milieu is bedoeld om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan.

Volgens de milieuorganisatie verspilt de horeca jaarlijks 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden.

Onbekendheid

Uit eigen onderzoek zou blijken dat veel Nederlanders zich schamen om naar een doggybag te vragen. Ook onbekendheid met het verschijnsel speelt een rol.

Natuur & Milieu noemt het opmerkelijk dat de zuinige Nederlander niet happig is op de doggybag, want 'uit eten gaan is maar liefst 20 procent duurder dan in andere Europese landen'.

Extra betalen

Wanneer restaurants aanbieden om overgebleven voedsel mee naar huis te nemen, zou 62 procent van de Nederlanders dit graag accepteren. 16 procent is zelfs bereid er iets extra's voor te betalen.

Misset Horeca Connect
Praat mee over dit onderwerp via ons discussieplatform Misset Horeca Connect: 'Geeft u uw gast een doggybag mee?'

Bron: ANP