Iens wijzigt opzet en gaat verder onder de naam TheFork

Iens wijzigt opzet en gaat verder onder de naam TheFork

Iens, onderdeel van TripAdvisor, gaat vanaf vandaag verder onder de internationale merknaam TheFork. Iens werd in 2015 overgenomen door TheFork, onderdeel van TripAdvisor. Ook de opzet verandert: alleen restaurants waar via TheFork kan worden gereserveerd, tonen op het platform en alleen gasten die via TheFork hebben gereserveerd, kunnen een review achterlaten.

De naamswijziging van Iens naar The Fork is niet de enige verandering. Vanaf 1 mei 2019 worden op het platform alleen restaurants getoond die ook via TheFork te reserveren zijn. TheFork zegt hiermee tegemoet te komen aan de uitkomsten van het consumentenonderzoek. Daarnaast is veelvuldig overlegd met restauranthouders en de Koninklijke Horeca Nederland.

Een andere aanpassing is dat alleen gasten die via TheFork-kanalen hebben geboekt een restaurantbeoordeling kunnen achterlaten, in analogie met de hotelbeoordelingen op TripAdvisor.

'Meer dan een reserveringsplatform'

Joyce Teune, B2B Director Nederland: ‘Door over te gaan naar TheFork kunnen we blijven innoveren in product en propositie. Zo kunnen we grensoverstijgend waarde voor de restaurants toevoegen. TheFork is meer dan een reserveringsplatform alleen. Wij verbinden (internationale) gasten met restaurateurs in al onze landen.’

Door de naamswijziging hoopt TheFork aangesloten Nederlandse restaurants beter onder de aandacht te krijgen van internationale gebruikers van het platform.

'Culinair op de kaart'

‘Nederland zou internationaal culinair meer op de kaart gezet moeten worden’, Almir Ambeskovic, enior Regional Director bij TheFork. ‘Het Nederlandse culinaire landschap heb ik als fantastisch ervaren, maar internationaal is het nog niet bekend. Hier wil TheFork verandering in brengen.’

Vorig jaar reageerde Ambeskovic tegenover Misset Horeca uitgebreid op kritiek van restaurateurs over de hoge kosten die aan het platform verbonden zijn.

Na de integratie bestaat het platform uit zo’n 55.000 restaurants in 11 landen. Het platform opereert als LaFourchette in Frankrijk en Zwitserland, als ElTenedor in Spanje en als TheFork in Nederland, Italië, België, Portugal, Brazilië, Zweden, Denemarken en Australië.

De app is zo’n 16 miljoen keer gedownload en maandelijks krijgt het platform 21 miljoen bezoekers. Net als op TripAdvisor, selecteren gebruikers een restaurant op basis van voorkeuren, zoals locatie, type keuken en gemiddelde prijs. Ze kunnen gebruikersbeoordelingen raadplegen, beschikbaarheid in realtime controleren en direct online reserveren.

Daarnaast worden er via het online reserveringssysteem TheForkManager, gasten bij restaurants geplaatst. Met het reserveringssysteem kun je als restaurateur je reserveringen en het gastenbestand beheren, de werkzaamheden stroomlijnen en uiteindelijk je service en inkomsten optimaliseren. Dit gaat volgens de yield management-principes van prijs en variabele afhankelijkheid van tijd.