Domino's Pizza wil 15% vrouwelijke franchisenemers

Domino's Pizza wil 15% vrouwelijke franchisenemers

Domino's Pizza gaat zich inzetten voor meer diversiteit onder haar medewerkers. En voor betere doorgroeimogelijkheden. Een van de ambities is om in 2023 15 procent vrouwelijke franchisenemers te hebben.

Domino’s zou graag meer vrouwen een baan aanbieden, ook in de thuisbezorging. 90 procent van de franchisenemers binnen het bedrijf is begonnen als pizzabezorger. Vandaar dat de keten ook die stroom inzet. ‘Wanneer er momenteel aan huis wordt besteld, wordt de maaltijd in slechts 11% door een vrouwelijke bezorger geleverd.’

Misja Vroom, CEO van Domino’s Benelux: ‘Ook bij Domino’s zijn de verschillen te zien. Wij zijn van oudsher een mannen business, maar we zien afgelopen jaren zeker een toename in het aantal vrouwelijke medewerkers. Van bezorgers, pizzabakkers tot managers en franchisenemers. Maar we zijn er nog niet.’

Vrouwelijke maaltijdbezorgers

Uit onderzoek van Domino’s Pizza Nederland onder 867 Nederlanders van 18 jaar en ouder blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden nog nooit een vrouwelijke maaltijdbezorger aan de deur heeft gehad (47%). En dat terwijl 9 op de 10 respondenten wel vindt dat zowel mannen als vrouwen geschikt zijn voor deze functie. Domino’s wil er voor iedereen zijn, ongeacht leeftijd of geslacht. Om die reden start de pizzaketen het Domino’s Next Talent Network. Daarnaast komt er een eigen traineeship programma, en spreekt het bedrijf dus de ambitie uit om in 2023 15% vrouwelijke franchisenemers te hebben.

Van advocate tot Domino's ondernemer

Romy Spaans is binnen Domino's een van de vrouwelijke voorlopers. Ze is franchisenemer van vijf zaken. Na haar studie rechten, realiseerde ze zich dat haar ambitie lag bij het ondernemerschap. ‘Ik weet nog goed hoeveel vooroordelen mijn familie, vrienden en studiegenoten hadden toen ik vertelde dat ik ondernemer bij Domino’s wilde worden. Inmiddels heb ik vijf eigen vestigingen in Rotterdam en ben ik trots op wat ik heb bereikt. Ik hoop met mijn verhaal andere meiden te inspireren hun dromen en ambities waar te maken.’

Doorgroeien binnen het bedrijf

Uit intern onderzoek blijkt dat 67% van de vrouwelijke pizzabakkers en -bezorgers graag wil doorgroeien binnen Domino’s, maar nog niet zo goed weet hoe. Het nieuwe interne netwerk en het traineeship programma gaan hierbij helpen. Vroom: ‘Met het nieuwe interne netwerk en de traineeships hopen we een klimaat te creëren waarin vrouwelijke en mannelijke collega’s durven te zeggen wat ze vinden. Hun ambities durven uit te spreken. En waar ze het hoofdkantoor weten te vinden om de doorgroeimogelijkheden te realiseren. Wij steunen en stimuleren ons personeel waar mogelijk.’


Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.