Makro stopt met verkoop niet-essentiële producten

Makro stopt met verkoop niet-essentiële producten

Makro stopt tijdelijk met de verkoop van non-food artikelen zoals tv's, speelgoed en kleding. De niet-essentiële producten. Dit na een storm van kritiek op deze - en andere groothandels. Na de sluiting van de detailhandel kochten veel mensen dit type artikelen bij de groothandel en was het er vaak erg druk.

'Makro heeft kennis genomen van het publieke debat en toont zich solidair met ondernemend Nederland. Uiteraard blijft Makro wel open voor alle essentiële productengroepen,’ meldt Makro in een persverklaring.
‘Hoewel de groothandels wettelijk gezien niet beperkt worden in hun assortimentskeuze hebben de zelfbedieningsgroothandels vandaag vrijwillig besloten tijdelijk geen niet-essentiële producten te verkopen.’

De 25 burgemeesters uit het Veiligheidsberaad vroegen maandag al om het aanscherpen van de regels. ‘Wij willen dat deze bedrijven onder hetzelfde regime vallen als alle andere winkels’, aldus burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen.
Volgens hem is het bij deze groothandels veel te druk en dat is niet goed voor het draagvlak. Ze wilden dat de minister of een appèl op de groothandels zou doen of de regels zou aanpassen. Groothandels zoals de Makro en de Hanos mogen open omdat ze werken met pasjes en levensmiddelen en drogisterij-artikelen verkopen.

Maar volgens de burgemeesters beschikken veel te veel mensen over zo'n pasje. "Wij hebben gezien dat hier heel veel mensen op afkomen. Zij mogen alleen aantoonbaar leveren aan ondernemers. Wij willen minder mensen op straat hebben, ook bij die groothandels’, stelt Bruls. ‘De mensen kwamen voor de non-food en dat willen wij niet.’ Grapperhaus is het met hen eens.
Makro heeft het besluit genomen in gezamenlijkheid met het CBL, de brancheorganisatie van supermarkten. De maatschappelijke verantwoordelijkheid van de levensmiddelenketen is groot. Makro richt zich met dit besluit dan ook volledig op de ondersteuning van de levensmiddelenbranche.

Met extra verkooppunten en ruime winkels hebben de groothandels de afgelopen maanden de supermarkten ondersteund door bezoekersstromen te spreiden en daarmee de druk op supermarkten kunnen verlichten. Nu is het maatschappelijk gezien niet langer wenselijk om non-food producten te verkopen. Makro geeft met dit besluit dan ook gehoor aan dit debat.

Makro voert een deurbeleid waarbij het enkel mogelijk is voor ondernemers met een Makro-pas inkopen te doen bij de vestigingen.