Maaltijdbezorger Deliveroo groeide met 70 procent 2021

Maaltijdbezorger Deliveroo groeide met 70 procent 2021

Deliveroo is vorig jaar snel verder gegroeid. De klanten van de maaltijdbezorger bestelden voor in totaal 6,6 miljard pond of omgerekend net geen 8 miljard euro aan voedsel.

Dat betekende een toename van 70 procent en was aan de bovenkant van de verwachtingen van Deliveroo. In totaal bestelden klanten ruim 300 miljoen keer, bijna driekwart meer dan in 2020.

In oktober verhoogde de bezorgdienst zijn verwachtingen nog. Toen rekende het bedrijf erop dat consumenten ondanks de heropening van economieën maaltijden zouden blijven bestellen.

Deliveroo profiteert van horecalockdown

De groei werd aangejaagd door de prestaties in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, waar het Britse bedrijf zijn sterkste marktpositie heeft. Het profiteert net als branchegenoten al de hele coronacrisis van het feit dat voor de horecamaatregelen gelden en dat mensen thuiswerken. Daardoor bestellen ze vaker lunch en avondeten, in plaats van dat ze normaal gesproken ergens zouden gaan eten.

Verder gaat het bedrijf zich, net als concurrenten als Thuisbezorgd-moeder Just Eat Takeaway, ook richten op de markt voor boodschappenbezorging. Het heeft enkele zogeheten 'dark stores' in Londen.

Deliveroo

Vanuit die ruimtes die vergelijkbaar zijn met winkelmagazijnen biedt de maaltijdbezorger een eigen dienst voor snelle bezorging van boodschappen aan, vergelijkbaar met bijvoorbeeld flitsbezorger Gorillas. Volgens topman Will Shu is de interesse van consumenten groot en bestellen die ook vaker.