Zo werd Pelle's tweede in de Terras Top 100 2022 (met tips)

Zo werd Pelle's tweede in de Terras Top 100 2022 (met tips)

Pelle's in Deurningen heeft de tweede positie te pakken in de Terras Top 100 van Misset Horeca. De ondernemers stellen zichzelf een ogenschijnlijk simpel doel: faciliteren dat de medewerkers het werk goed kunnen doen. Hoe dat in praktijk werkt?

Vol spanning stond het team van Pelle’s in Deurningen op het podium samen met de mensen van De Veranda uit Amsterdam. Ondernemers Roy Spekhorst en Wendy Amweg van Pelle’s hoorden na een flink tromgeroffel dat ze tweede zijn in de Terras Top 100 van 2022. Hun tips voor het horeca terras.

Hoe wordt je tweede in de Terras Top 100?

Het ‘enige’ dat deze twee ondernemers doen is, zo zeggen ze zelf, faciliteren dat alle medewerkers hun werk goed kunnen doen. Een simpele omschrijving, maar wat betekent dit in praktijk?

‘Zorgen dat de techniek op orde is, dat er voldoende mensen op de vloer zijn om gasten ook echt aandacht te geven. Het meubilair moet kloppen, assortiment moet aansluiten bij je doelgroep. Je mensen moeten geschoold zijn. Kennis hebben van de kaart.’ Pelle’s werkt hiervoor onder meer met Apprendo.

Tips voor het horeca terras

Nieuwe terras-medewerkers krijgen een maatje toegewezen met wie ze een week lang meelopen. ‘Toch minimaal drie tot vier diensten. Daar zit altijd wel een koffiedienst tussen, en als wij het vertrouwen gaan ze met een blad het terras op.'

Personeelskosten 38 procent

Pelles heeft dik 80 mensen in dienst (21 vast, waarvan 10 bediening) en een percentage personeelskosten van 38 procent. Van de 80 mensen zijn er 45 ouder dan 18 jaar en 35 jonger.

‘We hebben ook jonge mensen nodig. Als aanwas van onderaf om door te groeien. Maar ze beginnen in de afwas, met ijs scheppen, of in de cafetaria. Een deel groeit door, daarin zie je mensen groeien. Dat is heel mooi. Medewerkers moeten bij Pelle’s wel minimaal 15 jaar zijn. De aanwas komt uit het dorp, maar ook uit het naastgelegen Hengelo.’

Cocktails en team

Pelle’s heeft 15 tapkranen en 100 speciaalbieren op fles. Cocktails zijn geen vaste waarde op de kaart. 'Behalve dan een enkele gin-tonic. Onze drankjes moet allemaal binnen vijf minuten bij de gast kunnen zijn. Dat is wat wij moeten faciliteren. Als we meer met cocktails gaan doen, moet er een mannetje bij komen achter de bar. Maar Deurningen is een dorpje he! Die stap hebben we nu nog niet genomen. Misschien in de toekomst.’

Pelle’s Politieke Programma:

  • Heb plezier in je werk
  • Behandel gasten zoals je zelf ook behandeld wilt worden
  • Durf te investeren in pand en personeel. Zorg dat alles op orde is, netjes is, schoon is en goed functioneert
  • Zorg voor voldoende mensen op de vloer, zodat teamleden ook echt die aandacht aan de gast kunnen geven die je wenselijk vindt
  • Vraag niets wat het team niet na kan komen, omdat je het als ondernemer niet goed hebt geregeld
  • Werk nieuwe mensen goed in. Met een buddy ernaast, minimaal een week.
  • Geen overuren, weekenddag vrij, afwisseling tussen dagdienst en avonddienst.
  • Pelle’s werkt met een beloningssysteem; punten sparen voor cadeautjes/uitjes
  • Share the Shit-vergaderingen: 'we komen periodiek samen per discipline of als geheel team en dan geven we feedback aan elkaar. Positief en negatief. Een van ons zit daar altijd bij en wijst aan wie het woord mag doen. Heel simpel voorbeeldje: de ene collega zegt tegen de andere: jij komt altijd om 1 minuut voor aanvang van je dienst binnen. Maar je moet 15 minuten vooraf aanwezig zijn. Reken maar dat ze naar elkaar luisteren. Wij stimuleren eerlijkheid naar elkaar. Durven uitspreken wat je dwars zit. Dit komt de sfeer op de vloer ten goede en zorgt er ook weer voor dat mensen hun werk goed kunnen doen.
    Kijk elkaar in de ogen en maak het bespreekbaar. Het enige dat wij zeggen bij zo'n bijeenkomst: Welkom. Gooi het maar op tafel en dan wijs ik iemand aan die mag beginnen. Soms sturen we een beetje omdat we zelf ook goed in de gaten hebben wat er speelt.'
In het midden eigenaren Wendy en Roy
In het midden eigenaren Wendy en Roy

De laatste tip die Roy Spekhorst heeft voor collega-ondernemers is: houd eens op met klagen… 'Heel erg als je personeelsproblemen hebt, maar er is techniek die je kan helpen. Ga met qr bestellen werken, zorg dat je je mensen behoudt. Ga ondernemen in plaats van mopperen. Dat moet als je er wat van wil maken.'

Ook Pelle’s werkt met qr-bestellen. ‘Meer als back-up of als gasten geen zin hebben om vijf minuten te wachten. Dan kunnen ze vast zelf bestellen.’ Spekhorst werkt met booq van Eijsink en de bestellingen komen op de schermen op diverse plekken binnen. ‘We zijn er mee begonnen vanwege corona om contactmomenten te verminderen. Nu is ons doel: zorg dat je voortijd aan tafel bent en dat de drankjes zo snel mogelijk uitgeleverd worden,' besluiten ze hun tips voor het horeca terras.

Hardlopers op de kaart

Eten:

  • Mix van rood vlees
  • Sate
  • Spare Ribs
  • Pokebowl

Drinken:

  • Speciaalbier / pils
  • (verhouding 50%-50%
  • Wijnen in opmars

Bekijk deze collectie

Terras

Hoe haal je de meeste omzet uit je terras? Hoe richt je het in? Hoe train je je terraspersoneel? Wat zijn de ideale terrasdrankjes? In deze collectie vind je allerlei aandachtpunten voor het optimale terras. Van het aanvragen van een terrasvergunning tot inspiratie voor de terraskaart.