Meer dan de helft van 'Italiaanse' voedingsproducten is imitatie

Meer dan de helft van 'Italiaanse' voedingsproducten is imitatie
Wat authentiek klínkt, is het lang niet altijd.

De Italiaanse keuken kenmerkt zich door culinaire eenvoud en het gebruik van de beste en meest verse ingrediënten die er zijn. Om die kwaliteit te kunnen garanderen, is het belangrijk dat je weet wat je koopt.

Bij producten met het label DOP, IGP of STG is het duidelijk; deze zijn origineel Italiaans. In zijn totaliteit zijn er driehonderd producten met dit kwaliteitslabel op de markt. Daaromheen echter, zijn de schappen gevuld met een veelvoud aan artikelen die weliswaar het predicaat ‘Italiaans’ dragen, maar dit niet zijn.

‘Binnen het totaalaanbod Italiaans levensmiddelen heerst dan ook een groot verschil in kwaliteit’, vertelt Roberto Payer, voorzitter van de Italiaanse Kamer van Koophandel in Nederland. ‘Zeker voor professionele kopers belangrijk om te weten. Want met dit verschil valt of staat ook de kwaliteit van je gerechten.’

Binnen het totaalaanbod Italiaans levensmiddelen heerst een groot verschil in kwaliteit”

Rijke geschiedenis

‘Het gaat hier niet om goed of slecht’, benadrukt Nicoletta Brondi, directeur van de Italiaanse Kamer van Koophandel. ‘Maar om bewustwording over wat je als horecaondernemer koopt. De ingrediënten die in de Italiaanse keuken worden gebruikt zijn het resultaat van honderden jaren cultuur en kennis. Dat uit zich in structuur, smaak, bite en uiteindelijk het eindresultaat van een gerecht. Wanneer je specifiek streeft naar het aanbieden van authentiek Italiaanse gerechten, is het daarom belangrijk om voor de originele ingrediënten te gaan.’

Check het land van herkomst

Met een simpele blik op het etiket weet je dit direct, vertelt Payer. ‘Is het land van herkomst Italiaans? Check!’ Toch laten consumenten zich nog te vaak verleiden tot producten met andere herkomst, weet hij.

‘Met name bij kaas, vleeswaren, balsamico, pasta, olijfolie extra vergine en wijn. Omdat er op de verpakking en in de marketing een Italiaans sfeertje wordt gecreëerd, de tricolore kleuren worden gebruikt, termen die heel dicht tegen Italiaans aan liggen... Om zeker te weten dat je een origineel product koopt, is het daarom belangrijk om verder te kijken.’

‘Wereldwijd wordt er 50 miljard euro aan niet originele Italiaanse ingrediënten en levensmiddelen geëxporteerd’, besluit Brondi. ‘In Nederland is de verhouding 54 procent imitatie tegenover 46 procent origineel.’

Meer bewustwording rondom de authenticiteit van deze producten heeft niet alleen een positief effect op het imago van Italië, benadrukt ze, ‘dat hierdoor bewezen wordt geschaad. Maar ook op het imago van je horecabedrijf.’ Effect op de portemonnee hoeft dit overigens niet te hebben. ‘Er is een enorm aanbod aan origineel Italiaanse kwaliteitsproducten in private label. Weet daarom wat je koopt, in welke prijsklasse dan ook.’

Dit artikel is gesponsord door Italiaanse Kamer van Koophandel voor Nederland.