Kinderen eten gratis bij SLA: 'Past bij waar we voor staan'

Kinderen eten gratis bij SLA: 'Past bij waar we voor staan'

Kinderen tot 10 jaar eten sinds kort gratis bij alle vestigingen van saladebar SLA. Voorwaarde is dat ze onder begeleiding zijn van minimaal één volwassene. 'Onze filosofie is gezond eten als nieuwe norm en dan is het belangrijk om deze doelgroep daar zo vroeg mogelijk mee in contact te brengen.'

Voeding als medicijn ligt ten grondslag aan de oprichting van de formule in 2013 door eigenaren Nina Pierson en Jop de Graaf. ‘Tijdens een vakantie in Myanmar in 2012 lazen we samen een boek, waarin wetenschappelijk werd onderbouwd wat voeding doet met je lichaam’, zo vertelde Pierson eerder al aan Misset Horeca.

Franchiseformule

Met financiële steun van friends, family and fools realiseerden ze een startkapitaal en vonden ze een locatie aan de Ceintuurbaan in Amsterdam. Inmiddels exploiteren ze dertien restaurants in eigen beheer en hebben ze ervoor gekozen om van SLA een franchiseformule te maken. Dit jaar moeten in ieder geval vijf vestigingen openen.

Gezond eten als nieuwe norm

Waar kinderen tot 10 jaar dus gratis eten. ‘Onze doelgroep bestaat voor een groot deel uit hoogopgeleide vrouwen die onze zaken bezoeken zonder hun kinderen’, vertelt managing director Hans Bruning. ‘Met dit initiatief verlagen we die drempel en kunnen we deze jonge doelgroep zo vroeg mogelijk bekend maken met onze ambitie: gezond eten als nieuwe norm.’

Speciale kids bowl

Bruning noemt het ‘best gek dat ongezonde voeding goedkoper is dan gezonde voeding’. ‘Dit is voor ons de manier kinderen ermee in aanraking te brengen. Wij hebben een speciaal menu voor kinderen, waaruit ze hun eigen kids bowl kunnen samenstellen. Ze kiezen eerst een zogeheten energy booster, daarna een paar krachtpatsers en vervolgens enkele vitaminebommetjes. Dat zijn de categorieën, waarin de producten zijn ondergebracht.’

Groenten minder catchy

De actie leidt tot de komst van meer kinderen, maar levert daarnaast ook sympathie, reuring en aandacht op. ‘We kunnen hiermee nog duidelijker communiceren, waarvoor we staan en dat is de grote winst. Groenten zijn minder catchy dan een happy meal, maar als ze bij ons hebben gegeten, dan weet ik zeker dat ze het hartstikke lekker vinden.’

Bijna tweehonderd belangstellenden

Begin dit jaar sprak Pierson met Misset Horeca over het succes van hun franchise-ambities. In zes weken tijd ontvingen ze 198 aanmeldingen van ondernemers die een franchisevestiging van SLA willen starten.

Gezondheid en duurzaamheid

‘Ik denk dat het moment heel goed is getimed’, vertelde ze destijds. ‘Het belang en de bewustwording zijn toegenomen als het gaat om gezonde voeding een duurzaamheid. Niet enkel vanwege de eigen gezondheid, maar ook vanwege de zorgen om de planeet.’

Als tweede reden noemde ze het feit dat Van de Graaf en zij het merk SLA heel belangrijk hebben gemaakt. ‘Mensen hebben er een band mee opgebouwd. Het heeft een aantrekkingskracht die verder gaat dan de gerechten.’