De nieuwe maatstaf voor succes in gastvrijheid: 5 tips

De nieuwe maatstaf voor succes in gastvrijheid: 5 tips

Het wordt hoog tijd om gastvrijheid anders te benaderen dit jaar. De manier waarop de branche succes meet, moet op de schop. Vijf manieren om je maatstaven voor succes opnieuw te definiëren.

We kunnen het ons letterlijk niet veroorloven om meer van hetzelfde te blijven doen en er het beste van te hopen. Dat betekent dat we de onhandige en inefficiënte technologie uit het verleden achter ons moeten laten en de digitale transformatie volledig moeten omarmen. Daarnaast moeten we anders gaan denken over de statistieken die we gebruiken om groei en verbetering bij te houden.

Nieuwe standaard in gastvrijheid

In de afgelopen decennia is de hotelbranche aan het veranderen. Nieuwe, innovatieve hotels en ketens duiken op en hoteliers worden creatief. Maar we hebben nog genoeg ruimte om de grenzen nog verder te verleggen en een nieuwe standaard in gastvrijheid te definiëren.

Hoteliers hebben nu een zeldzame kans om de toekomst van gastvrijheid opnieuw te bedenken. In dit artikel onderzoeken we 5 manieren om jouw maatstaven voor succes opnieuw te definiëren. Wat betekent het om een nieuwe standaard van uitmuntendheid te bereiken?

1 Genereer op nieuwe manieren inkomsten

Bezetting. Het is al lange tijd een maatstaf voor het succes van een hotel. Maar dat legt de focus volledig op ruimte en mensen in die kamers krijgen. Kijk eens met een andere blik. Je hotel is waarschijnlijk veel meer dan kamers. Misschien heb je een parkeerplaats. Mogelijk zijn er ruimtes die kunnen worden gebruikt als co-werkplekken. Misschien heb je een fitnesscentrum, een spa of misschien een zwembad en kamers die voor dagelijks gebruik kunnen worden ingezet. Meet in plaats van enkel de bezetting ook het ruimtegebruik.

Corona heeft ons laten zien dat er creatievere manieren zijn om onroerend goed te gebruiken, en dat creativiteit aanvullende inkomsten kan opleveren. In plaats van je te concentreren op kamerbezetting, is het tijd om na te denken over wat gasten willen – en waar ze bereid zijn geld aan uit te geven.

De hotels die het consumptiegedrag van hun gasten begrijpen, zijn in de toekomst succesvol. Door gepaste aanbiedingen aan te bieden rondom de faciliteiten en automatisering in te zetten om de diensten uit te breiden kunnen inkomsten moeiteloos stijgen.

2 Zorg dat gasten meer bij jouw accommodatie kunnen besteden

Reizen, zowel zakelijk als privé, is niet meer hetzelfde als vroeger. Zakenreizigers nemen hun gezin mee. Mensen hebben een meer nomadische benadering. Dit creëert een kans om te groeien en verder te denken dan RevPAR, een van de meest wijdverspreide parameters in de branche, die de inkomsten per beschikbare kamer meet in relatie tot je hotelcategorie. Bedenk in plaats hiervan hoe je de bestedingen van een hotelgast kunt laten groeien.

Bedenk hoe je jouw gasten een reden kunt geven om te blijven en meer te besteden”

Gasten verlaten je accommodatie om elders van diensten te genieten en producten te kopen, maar kun jij ze niet bieden wat ze nodig hebben? Van meeneemmaaltijden tot game-avonden, van co-werkplekken tot netwerkevenementen en van toegang tot de sportschool tot lidmaatschappen van de sportschool; bedenk hoe je jouw gasten een reden kunt geven om te blijven en meer te besteden.

3 Bied je gasten levenslange waarde

Loyaliteit is tegenwoordig zeldzaam. Ten tijde van deze economische onzekerheid staat prijs hoog in het vaandel bij reizigers. Maar we willen ook allemaal het gevoel hebben dat iemand om ons geeft. Dat geldt vooral als het om gastvrijheid gaat. Probeer manieren te vinden om de loyaliteit van gasten te vergroten. Laat ze zien dat je hun wensen en behoeften begrijpt.

Kamerinkomsten zullen altijd een belangrijke maatstaf blijven, maar focus je vooral ook op LTV/CAC (levenslange waarde en klantacquisitiekosten). Hiervoor is het leveren van gepersonaliseerde ervaringen nodig, zowel tijdens het verblijf als daarna, met doorlopende gerichte, relevante communicatie. Als je een compleet gastprofiel binnen handbereik hebt om meer over je klant te weten te komen om ervoor te zorgen dat ze zich welkom en gezien voelen, en dat je weet wat ze willen voordat ze erom vragen, zal je ongetwijfeld profiteren van een toename in loyaliteit.

4 Efficiëntie, efficiëntie, efficiëntie

Personeelstekorten en -verloop. Het is begonnen tijdens covid en gaat door. Je hebt je waarschijnlijk meer dan eens afgevraagd hoe je personeel efficiënter kunt inzetten. En hoe kan efficiëntie zelf stijgen?

Hiervoor is technologie die multitasking mogelijk maakt, cruciaal. De dagen dat één werknemer bij de receptie werkt, een ander in de eetzaal en een derde in de backoffice, zijn voorbij. Om te overleven moeten medewerkers verschillende rollen kunnen aannemen. Technologie kan hen ondersteunen om al die taken met succes uit te voeren.

5 Zie het big data-beeld

Naarmate reizen zich blijft ontwikkelen, zullen de beste beslissingen worden genomen op basis van data. Uit legacy applicaties, software die een bedrijfkritisch proces ondersteunt, maar gebaseerd is op inmiddels achterhaalde technologie, haal je misschien stapels cijfers, maar die gegevens staan in spreadsheets met geïsoleerde informatie die geen volledig verhaal vertellen.

Aangezien de wensen en behoeften van de moderne reiziger en zakelijke kansen blijven veranderen, moet je kunnen begrijpen wat er gebeurt, zodat je de middelen optimaal kunt gebruiken. Dat vereist een herstructurering van technologie in beter georganiseerde en moderne systemen.

Als we naar de toekomst van gastvrijheid kijken, zal de definitie van uitmuntendheid blijven evolueren. Om te slagen, moeten we kunnen uitzoomen, kijken, luisteren, analyseren en vooral nieuwe manieren vinden om technologie te gebruiken om onze gasten opmerkelijke ervaringen te bieden.

Dit artikel is gesponsord door Mews.