Wijnapp helpt gasten wijnsmaak ontdekken

Wijnapp helpt gasten wijnsmaak ontdekken

Wijnbar Raleigh & Ramsay lanceerde afgelopen maand samen met partner Wine Unplugged een nieuwe app.

Met de wijnapp kan het tappen van de wijn direct betaald worden. Daarnaast kan de app gasten helpen met het bepalen van hun specifieke wijnsmaak. Ook geeft de app de ondernemer meer inzage in het ‘wijngedrag' van de gast in de wijnbar en kunnen via Wine Unplugged ook flessen voor thuis worden besteld, waarbij Raleigh & Ramsay meedeelt in de omzet.

Jan Keyenberg opende de eerste Raleigh & Ramsay vestiging in 2017 op de Amsterdamse Overtoom. Bij de inmiddels vier vestingen van de wijnbar kunnen via het ‘By the Glass'-systeem meer dan 100 verschillende wijnen geproefd worden. Niet alleen per heel glas, maar ook per half glas en zelfs per slokje.

Van klantenkaart naar app

Inmiddels is het concept ook uitgewaaierd naar andere steden, zonder bemoeienis van het bedrijf. ‘Helaas is ons idee van zelf tappen van wijnen in de wijnbar niet patenteerbaar’, zegt Keyenberg. ‘Er zijn vergelijkbare concepten in Rotterdam, Haarlem en Den Bosch. Ik heb ze allemaal wel een keer aan de lijn gehad en probeer ze altijd zo goed mogelijk te helpen. Dat is namelijk ook promotie voor Raleigh & Ramsay.’

Sinds de opening werkt het bedrijf met een eigen klanten- en betaalkaart die gasten bij binnenkomst kunnen opladen met een gewenst bedrag waarmee de wijnen getapt kunnen worden. Tussendoor kan er ‘bijgeladen’ worden en desgewenst wordt het resterende bedrag bij vertrek op de bankrekening teruggestort. ‘Ik had al langer de wens voor een app waarbij je de betaal- en tapfunctie kunt combineren’, verklaart Keyenberg. ‘Toen werd ik via onze leverancier van het systeem in contact gebracht met Maarten Vink, die samen met zijn partner Daan van Dee, Wine Unplugged net had opgezet.’

Alle logistiek uit handen nemen

De insteek van Wine Unplugged was om wijn, na het eerst geproefd te hebben, aan consumenten te verkopen. ‘Daarvoor gingen we in gesprek met het bedrijf By the Glass, want wij dachten eraan om zelf een wijnbar te starten waar je de wijnen makkelijk zou kunnen proeven’, vertelt Vink. ‘Ze vertelden ons dat er al jaren een succesvolle wijnbar met meerdere vestigingen in Amsterdam was en soortgelijke initiatieven in Haarlem, Rotterdam en Den Bosch en adviseerden ons eerst met die ondernemers te gaan praten.’ Zo kwam Vink in gesprek met Keyenberg.

‘Daar bleek al snel dat we perfect bij elkaar pasten, stelt Vink. ‘Raleigh & Ramsay verkocht soms wel wat wijn aan de gast maar dat was meer ‘bijvangst’ dan echt een businessmodel. Ze willen zich het liefst concentreren op het optimaliseren van de gastbeleving.’ Voor Keyenberg kwam Wine Unplugged als geroepen. ‘Met de nieuwe app kunnen we nu naast directe betaling, aan de app wordt de creditcard van de gast gekoppeld, alle informatie geven over de wijnen. Je activeert de dispenser vanuit de app en kunt eventueel direct de wijnen voor thuis bestellen. Het belangrijkste is dat de app inzage geeft in je eigen wijnsmaak en de gast helpt deze verder te ontdekken. Met daarbij meer data en informatie voor ons en de wijnbar.’

Wine Unplugged neemt alle logistiek uit handen inclusief het bestel en voorraadbeheer van alle wijnen van de wijnbar. ‘Waarbij wij nooit meer betalen bij de importeur en tegelijk een deel van de marge krijgen over de wijnen die onze gasten voor thuis bestellen.’

Wijnapp geeft inzage in wijnsmaak

Ook Maarten Vink van Wine Unplugged is tevreden. ‘We zijn heel blij met de samenwerking in Am-sterdam met Raleigh & Ramsay. Om de business van ze beter te begrijpen, ben ik al een tijdje 2 dagen per week aan het stagelopen op de vestigingen. Zo kan ik de app promoten en ook beter begrijpen tegen welke problemen de gasten en personeel eventueel aan lopen.’

Meer omzet en minder kosten

Natuurlijk zijn er verschillende kanten aan het gebruik van de app. ‘Veel van onze klantenkaarten gingen met de gast mee naar huis. Daar stond vaak ook nog saldo op’, vertelt Keyenberg. ‘Dan vergaten ze de kaart bij een volgend bezoek mee te nemen en werd er een nieuwe kaart aangemaakt. Zo’n nieuwe kaart kost ook geld, nog even los van het saldo dat niet gebruikt wordt. Maar daar is onze business niet op gebouwd. De app is veel eerlijker, je betaalt alleen wat je proeft, zonder dat er ergens een saldo blijft staan. Met als voordeel voor ons dat je zoals voorheen geen kaart hoeft bij te laden als je door het saldo heen bent. Dat is natuurlijk altijd een afhaakmomentje.’

Help de gast zijn wijnsmaak te ontdekken

Wine Unplugged heeft alle wijnen met deskundigen waaronder de hoofdsommelier van Raleigh & Ramsay geanalyseerd op twintig punten. ‘We maken zo een DNA van de wijn een beetje op de WSET manier’, vertelt Vink. ‘Van smaakbepalende elementen van zuurgraad tot suikers en tannines. Voorlopig hebben we alles dezelfde weging in de app gegeven. Bij elke wijn die de gast tapt, vragen we een ‘4-punts'-waardering. Op basis van de score krijg je een eigen wijnprofiel in jouw app. Daarnaast krijg je suggesties om andere wijnen te proeven of eventueel voor thuis te kopen.’

Het systeem staat nog in de kinderschoenen en Wine Unplugged deelt alle ervaringen met Raleigh & Ramsay. ‘Ons uiteindelijke doel is dat elke gast een fantastische wijnbeleving in de wijnbar krijgt en deze meeneemt naar huis’, zo licht Vink toe. ‘Onze droom is dat we in elke stad in Nederland samenwerken met een wijnbar. Dat de gasten de wijnbar niet alleen zien als een fijne plek om wijn te drinken, maar ook als een plek waar je jouw wijnsmaak verder kunt ontwikkelen. En op termijn als plek waar je de wijnen eerst kunt proeven voordat je ze voor thuis bestelt.’