Sponsored content door Satelliet Meubelen
1. Maak een vlekkenplan
Een vlekkenplan is een indelingsschets van uw locatie, waarbij alle praktische zaken in beeld komen:
- De plaats van uitgifte van keuken en bar
- De plaats van de toiletten en de kassa
- Vaste objecten als bomen, groen of afscheidingen
- De stand van de zon op uw terras gedurende de dag
- De aanzicht-lijnen: wat ziet de gast wanneer hij aan komt lopen
- De uitzicht-lijnen: wat ziet de gast wanneer hij zit op uw terras
2. Bescherm de aan- en afvoerroutes
Bescherm de aan- en afvoerroutes zodat uw medewerkers korte looplijnen hebben en snel bij hun gasten kunnen komen. Houd ook rekening met druk verkeer tijdens topdagen, of attributen van uw gasten die van belang zijn. Denk aan kinderwagens, rollators of boodschappentassen. Geef uw staf de ruimte om hun werk te doen en bied tegelijk uw gasten een korte weg naar een uitnodigende zitplaats.
3. Brainstorm met uw personeel
Nodig uw personeel uit voor een brainstormsessie. Hoe kunnen we ons verbeteren? Het zou zonde zijn om geen gebruik te maken van hun ideeën, kennis en ervaring. Maak gebruik van de ervaring van uw personeel om efficiënter om te gaan met de exploitatie van het terras. En juist zij zijn ook gebaat bij de efficiencyslag die u gaat maken!
4. Wat schaft de pot?
Het product dat u verkoopt vraagt om de juiste presentatie. Pannenkoeken nemen nu eenmaal meer ruimte in op tafel dan cocktails. Hoe lang verblijft een gast op een terras om een frietje te eten, of om van een driegangenmenu te genieten? Uw product is van invloed op de omloopsnelheid en comfort op het terras! Drinks, snacks of lunch en diner; zorg dat de exploitatie van uw terras nauwkeurig aansluit op het product dat u verkoopt.
5. Gebruik uw kostbare vierkante meter optimaal
Kies de juiste indeling, welke ook geschikt is voor het product dat u wilt verkopen. Laat u vooraf informeren over totaalinrichting van het terras door een professioneel adviseur!
1,00 m2
- Korte zit zonder arm
- Compacte setjes
- Kleine tafels
- Krukken en statafels
1,50 m2
- Royale zit met arm
- Comfortabele setjes
- Veel plaats op tafel
- Loungesets
6. De klant is koning
Behandel de klant daarom ook zo. Geef de klant een warm welkom. Een schoon terras met een vriendelijke uitstraling. Potentiële klanten beslissen in een split second en gaan zitten bij u.
Zorg voor een aangenaam verblijf. Een gast die op zijn gemak is, bestelt vaak nog een tweede drankje. Bied een optimale ervaring, een mooi verhaal om mee naar huis te nemen. Op die manier worden uw gasten uw ambassadeurs.
7. Zorg voor 'stopkracht'
Zeker wanneer het aanbod groot is. Kies voor een eigen stijl, een imago en huisstijl die uw activiteiten ondersteunt. Wees onderscheidend ten opzichte van andere aanbieders. Probeer de vraag te beantwoorden: Waar moet men u van kennen? Waarom zou men juist bij uw terras moeten stoppen? Dit gaat verder dan 'klantvriendelijke bediening' of 'de hele dag zon' - wat biedt u op het gebied van eten, drinken of service dat dermate uniek is dat men het aan elkaar doorvertelt?
8. Denk goed na over praktische zaken
Denk voordat u terrasmeubilair » aanschaft na over belangrijke praktische zaken als comfort, gewicht, volume en opslag. Straks, wanneer u dagelijks het terras uitzet, plukt u daar de vruchten van. Goed gereedschap is immers het halve werk!
9. APK: Algemene Periodieke Kontrole
Houd uw terras in topconditie. Check het jaarlijks en verleng de levensduur. Repareer tijdig kleine schade en vervang wat kapot is. Verzeker u van een optimale uitstraling en gebruik. Maak iemand uit het team verantwoordelijk voor het periodiek controleren van het terrasmeubilair.
10. Efficiëntie
Efficiëntie betekent: een werkwijze toepassen of aanpassingen bevorderen die meer rendement opleveren op het terras zonder tijd, energie, materiaal of kosten te verspillen. Efficiëntie is winst voor iedereen.