AB InBev verkocht meer en duurder bier

AB InBev verkocht meer en duurder bier

Bierbrouwer AB InBev heeft vorig jaar meer bier verkocht dan in 2020. In het laatste kwart viel de groei, door onder meer nieuwe coronamaatregelen in verschillende Europese landen, wel wat tegen.

Het bier en de andere dranken die aan de man werden gebracht waren bovendien wat duurder, want de omzet groeide harder dan het verkochte volume.

Duurder bier

Die duurdere biertjes zijn het gevolg van meer vraag naar premium-bieren, een trend die grote concurrent Heineken ook al langer merkt, zoals Leffe en Corona in Europa.

Omzet van premium bier

In Europa komt inmiddels de helft van de omzet van premium- en superpremium-bieren, schrijft het Belgisch-Braziliaans-Amerikaanse concern in zijn handelsupdate.

Stijging omzet

De hoeveelheid bier die AB InBev vorig jaar verkocht lag net geen 10 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet steeg evenwel met 15,6 procent.

Omzet vanuit grote merken

Aan de grote merken als Budweiser, Stella Artois en Corona werd 22,9 procent meer verdiend. De totale omzet kwam daarmee uit op 54,3 miljard dollar, omgerekend zo'n 48,3 miljard euro.

Daarvan bleef een winst over van 5,7 miljard dollar tegen 5 miljard dollar een jaar eerder. AB InBev verwacht dit jaar ook weer meer bier af te zetten en hogere prijzen te kunnen vragen. Wel is die prognose sterk afhankelijk van de ontwikkelingen rond het coronavirus, geeft het bedrijf aan.

In navolging van Heineken, verhoogde de nummer 2 op de Nederlandse markt, AB InBev, per 1 januari 2022 ook de prijzen voor de horeca.

Stijging prijzen horeca

Ondernemers die Bud, Hertog Jan, Jupiler en/of Dommelsch schenken, gaan vanaf die datum gemiddeld 5 procent meer betalen voor hun pils. Sinds het uitbreken van de coronacrisis zijn ondernemers van AB InBev gemiddeld 8,5 procent meer gaan betalen voor hun bier.

De prijsverhoging, die bij ondernemers maandag 1 november op de deurmat viel, is de tweede die AB InBev dit jaar aankondigt. In april liet ’s werelds grootste brouwer al weten dat haar Nederlandse klanten per direct 3,5 procent meer gingen betalen. Daar komt nu nog eens 5 procent bovenop.