Freshly Chopped zet met winkel in Markthal voet op Rotterdamse bodem

Freshly Chopped zet met winkel in Markthal voet op Rotterdamse bodem

Rotterdam krijgt de tweede Nederlandse vestiging van Freshly Chopped. Dit van oorsprong Ierse franchiseconcept opent een filiaal in de Markthal, nadat masterfranchiser Fresh Food Fast Company eerder dit jaar van start ging op de Stationsweg in Leiden. 'Dit is een perfecte plek om aan onze merkidentiteit te werken.'

Masterfranchiser Hans Wingender is zeer tevreden over de tweede locatie van ‘zijn’ Freshly Chopped. ‘De Markthal in Rotterdam wordt jaarlijks bezocht door 9 miljoen mensen, die komen om de hal te bekijken en om er te eten. We zitten bij de entree en in de loop, bezoekers kunnen dus niet om ons heen.’

Met messen snijden in het zicht van de gast

Bovendien heeft zijn formule - die hij in een eerder interview met Misset Horeca ‘next level fastfood’ noemde - een onderscheidend element naast het gezonde en duurzame karakter. ‘We hebben diverse salades die door een medewerker worden verzameld en daarna worden fijngehakt - freshly chopped - met onze messen. Dat gebeurt voor het oog van de gast.’

Gericht op to go

Voor wie de hal kent: de nieuwste vestiging komt direct naast die van Pinchos. Wingender daarover: ‘Het is een blok met vier units, waarvan wij er drie hebben. Gericht op to go, met betaalzuilen aan de zijkant inclusief een uitgifte-unit en een aantal barkrukken aan de zijkant.’

Merk geïntroduceerd in Leiden

Na de Nederlandse introductie in Leiden ziet Wingender Rotterdam als mooie volgende stap. ‘Leiden vonden we de ideale plek om een in Nederland onbekend merk op een goede manier in de markt te zetten. Een potentiële doelgroep die bestaat uit 4 miljoen toeristen, 18.000 mensen die werken op loopafstand van onze locatie in de Stationsstraat, 34.000 studenten, 70.000 mensen die dagelijks gebruikmaken van het Centraal Station en de 100.000 mensen die wonen op 5 minuten fietsen met een elektrische fiets.’

Merkidentiteit

Maar daar heb ik 5 seconden om mensen naar binnen te trekken. In tegenstelling tot de Markthal, waarvan voor iedereen bekend is dat je er kunt eten. ‘De perfecte plek dus om aan onze merkidentiteit te werken. Beter ook dan Amsterdam, waar je met een goede formule al snel succesvol bent vanwege de vele expats en toeristen zonder dat je werkt aan het (op)bouwen van je merk.’

Fresh Fast Food Company

De Rotterdamse vestiging wordt ook in eigen beheer geëxploiteerd en moet in september openen. Wingender is met Fresh Food Fast Company masterfranchiser voor niet alleen Nederland, maar ook Duitsland, België, Frankrijk, Zweden en Denemarken.

Franchise in Nederland

Hij hoopt nog dit jaar de eerste en misschien wel tweede franchisevestiging te openen. ‘Er is veel belangstelling. Niet alleen van potentiële ondernemers, maar ook van partijen die bijvoorbeeld winkelcentra exploiteren. Die hebben allemaal duurzaamheidscriteria en zien in Freshly Chopped een toekomstbestendig concept.’