100 euro aanbetaling bij restaurant De Nieuwe Winkel** wakkert discussie aan

100 euro aanbetaling bij restaurant De Nieuwe Winkel** wakkert discussie aan

Tweesterrenrestaurant De Nieuwe Winkel in Nijmegen vraagt sinds kort 100 euro aanbetaling bij de reservering van het restaurant.

Aanleiding voor de aanbetaling bij het restaurant, is 'om lichtvaardigheid tegen te gaan', zo laat eigenaar Emile van der Staak weten tegenover dagblad De Stentor.

De Nieuwe Winkel dat sinds mei 2022 twee Michelinsterren heeft, wil no show ermee voorkomen.

No show in De Nieuwe Winkel

'Mensen boeken een tafel voor vier personen omdat de tweepersoons tafels zijn volgeboekt, maar komen doodleuk met twee personen eten. Dat vind ik erg jammer, want we hadden met die twee plekken andere mensen blij kunnen maken.'

Gasten die door onvoorziene omstandigheden niet kunnen komen en tijdig afzeggen, kunnen hun aanbetaling terugkrijgen.

Volgeboekt plus een wachtlijst

Van der Staak vertelde in een eerder interview met Misset Horeca: ‘We hebben 45 couverts en telkens zetten we op een bepaald moment de reserveringen voor 3 maanden open. Die zijn binnen 24 uur vol.’ Daarnaast is er een wachtlijst, waar op het moment dat het interview met Misset Horeca plaatsvond - een woensdagavond - 249 mensen opstaan.

Aanbetaling in een restaurant

Een aanbetaling vragen in een restaurant in het hogere segment, wordt steeds gebruikelijker. In de meeste gevallen betreft het een aanbetaling van 25 tot 50 euro per reservering. De gevraagde 100 euro van De Nieuwe Winkel zorgt op social media voor discussie, maar levert op Facebook met name reacties op waarin mensen begrip tonen.

Onbegrip

Dat geldt overigens niet voor alle reacties. 'De horeca prijst zich uit de markt', zo reageert iemand in het discussieforum onderaan het artikel op de site van De Stentor. 'Ik ga lekker in Duitsland eten, daar eet je voor de helft. Uit eten voor 2 voor nog geen 50 euro, inclusief drank heel normaal.' Een ander zegt: 'Als ik zo een restaurant inloop met twee en ga zitten aan een vierpersoonstafel is dat nooit een probleem geweest.'

Een ander reageert hierop met: 'Het valt me wel op dat hier veel mensen met een McDonalds instelling reageren. Een tweesterren restaurant word je niet zomaar. De producten en de bewerking vragen veel meer werk dan een hamburger, of de patatzaak om de hoek.' Bovendien betreft het niet een restaurant waar je spontaan gaat eten. 'Een reservering maak je maanden van te voren.'

Op Facebook hebben vooralsnog zo'n 275 mensen gereageerd. Het gros heeft begrip voor de actie. 'Want inkopen worden gedaan op basis van reservering en als er maar twee komen in plaats van de geboekte vier dan blijft het restaurant zitten met de producten.'

'Bij de tandarts krijg je ook gewoon de rekening'

Een ander schrijft: 'Als je een afspraak bij de tandarts maakt en je komt niet, dan krijg je de rekening ook gewoon.'

Toch is er ook een groep die het schaart onder ondernemingsrisico. En voor één lezer is de oplossing gewoon heel simpel: 'Ik ga wel patat halen.'