Daling koopkracht zet winstmarges horeca en food onder druk

Daling koopkracht zet winstmarges horeca en food onder druk

De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met een dalende koopkracht zetten de marges in de foodsector en de horeca onder druk.

Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO. Aanhoudend hoge energieprijzen zullen daarom langere tijd voor hoge prijzen zorgen.

Worstelen met hoge kosten

Vooral kleinere levensmiddelenproducenten - zoals lokale bierbrouwers, slagers en bakkers - worstelen met de hoge kosten voor energie, verpakkingen en grondstoffen. De drankenindustrie krijgt daarnaast - na een sterke stijging in 2022 (+9 procent) - te maken met dalende volumes (-2 procent).

Daling horecabezoek

ABN AMRO verwacht namelijk dat een daling van het horecabezoek tot lagere volumes zal leiden. Voor de zuivelindustrie (-1 procent) liggen eveneens lagere volumes in het verschiet, doordat de vraag- en aanbodkant onder druk staan. De wereldwijde vraag naar zuivel is gevoelig voor economische ontwikkelingen; nu de koopkracht in veel landen onder druk staat, gaat ook de zuivelindustrie dit merken.

In de vleesverwerkende industrie (-1 procent) dalen de volumes naar verwachting licht, terwijl groente en fruit (+2 procent) de wind juist in de rug heeft. Zo ruilen steeds meer consumenten vlees in voor plantaardige producten. Ook zijn groente en fruit van alle verse voedingsmiddelen het minst in prijs gestegen, terwijl vlees juist duurder is geworden.

Door prijs laten leiden

Hoewel duurzaamheid en dierenwelzijn belangrijk zijn, laten consumenten zich steeds meer door prijs leiden. Ook kunnen zij producten uitwisselen tussen categorieën. Voor vlees betekent dit bijvoorbeeld minder vlees – zoals kleinere porties - en goedkopere varianten - of meer groente in plaats van vlees.

Verschuiving in koopgedrag

'Door deze verschuiving in koopgedrag verwachten we weliswaar dat de volumes in de foodsector licht onder druk komen te staan, maar niet sterk zullen dalen', vertelt Nadia Menkveld, Sector Econoom Agrarisch en Food van ABN AMRO. En hoewel consumenten veel meer op prijs letten, blijft een flinke omzetdaling in 2023 uit. De kosten zijn immers hoog en de prijzen zullen daarmee ook relatief hoog blijven.'