Foodservicemarkt groeide in 2022 met €5,8 miljard

Foodservicemarkt groeide in 2022 met €5,8 miljard

De omzet van de foodservicebedrijven is in 2022 gestegen met ruim 40%, naar een omzet van €19,1 miljard. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het jaarlijkse FSIN Brunchcongres tijdens de Horecava.

Ondanks nog geldende coronamaatregelen in het eerste kwartaal van 2022, zag de foodsector de omzet in 2022 herstellen naar bijna het niveau van voor de crisis. Foodretailers, zoals supermarkten en speciaalzaken, noteerden een groei van €2,5 miljard in 2022.

Gasten keerden in 2022 ook massaal terug naar de horeca, nadat de laatste coronabeperkingen waren opgeheven. Ze hadden in coronatijd vooral het gevoel van ‘er even uit zijn’ gemist. De omzet van de Nederlandse foodservicesector is echter nog niet helemaal terug op het niveau van vóór de coronacrisis.

Nog net onder niveau 2019

De index kwam in 2022 uit op 97 en ligt daarmee dus nog 3% onder het niveau van 2019, hoewel er flinke prijsstijgingen waren in 2022. Voor ondernemers in horeca, catering en fastservice was het daardoor nog geen jubeljaar te noemen. 'Hoewel de omzetten snel herstelden, kampte de horeca met een groot personeelstekort. Veel zaken moesten zelfs één of meerdere dagen per week hun deuren sluiten. De totaalomzet van de sector had dus nog zeker 5% tot 10% hoger kunnen uitvallen', zegt Inga Blokker, directeur van het FoodService Instituut Nederland.

De totale uitgaven aan eten en drinken kwamen in 2022 uit op €66,3 miljard. Ongeveer 29% kwam voor rekening van foodservice (horeca, catering en gemak), de rest werd verkocht door retailkanalen zoals supermarkten, speciaalzaken en nieuwe retailvormen zoals delivery en gemakswinkels. Supermarkten noteerden in het eet- en drinkassortiment een groei van ruim 5%, waar speciaalzaken een daling te verwerken kregen van 1,6%.

Voor 2023 verwacht het FSIN dat de omzet van de buitenshuissector zich weer volledig gaat herstellen en uitkomt op ongeveer €20,4 miljard. De gas- en energieprijzen, die veel invloed hebben op de portemonnee en dus het besteedbaar inkomen van de Nederlanders, blijven een onzeker factor. Los van de economische ontwikkelingen zorgt het gedrag van de Nederlanders ervoor dat de consumentenwaarden op groen staan wat betreft bestedingen aan buitenshuis eten en drinken.

'Nederlanders – en zeker de jongere generaties – eten en drinken steeds vaker buiten deur. Dat hoeven geen uitgebreide diners te zijn. Een hapje buiten de deur eten of een koffie op het station worden net zo goed als genietmomenten buiten de deur ervaren. Die genietmomenten worden steeds belangijker, zeker
voor de jonge generatie die met veel tijdsdruk te maken hebben. Eten en drinken helpt hen om even te ontsnappen aan de gejaagdheid van onze samenleving’, legt Inga Blokker uit.