'Geld gaat niet verloren'
Horecazaken doen er goed aan om uit te leggen waarom ze een voorschot van gasten verlangen. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit een recent onderzoek onder Nederlandse consumenten. Van de 1.000 potentiële gasten in Nederland begrijpen er 440 niet waarom er een aanbetaling moet worden gedaan bij het maken van een reservering. Hoe de onderzoeksgroep is samengesteld, is niet bekend.
Toch is de 'trend' van het vragen van een aanbetaling onomkeerbaar en zullen gasten eraan gaan wennen, verwacht Lightspeed, een kassa- en betaalplatform. 'Het is belangrijk om duidelijk te communiceren over waarom dit van gasten gevraagd wordt. En wat voor voorwaarden eraan verbonden zijn', zegt Emine Youssef van Lightspeed. 'Gasten moeten niet het gevoel krijgen dat hun geld per definitie verloren gaat, maar eerder dat daarmee gewoon alvast een deel van de rekening is betaald.”
Meerdere reserveringen voor hetzelfde tijdstip
De inleg bij het maken van een reservering valt wel degelijk te verantwoorden, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Zeventien procent van de ondervraagden geeft namelijk aan dat ze vaak bij meerdere restaurants tegelijkertijd reserveren en pas op het laatste moment beslissen. Eén op tien gasten (9%) geeft ook toe het restaurant niet op de hoogte te brengen wanneer ze hun reservering niet kunnen halen of respecteren.
5 euro aanbetaling in hamburgerrestaurant
Daar staat wel de 77 procent tegenover die van zich laat horen wanneer het aantal personen van hun reservering wijzigt. Ook wanneer gasten eerder of later arriveren dan hun originele reserveringstijdstip geeft 72 procent aan het restaurant in kwestie op de hoogte te brengen.
Veel fine diningzaken vragen tegenwoordig vooraf een aanbetaling, maar ook horecaondernemer Diego Buik is overstag. Sindskort verlangt hij een aanbetaling van 5 euro per persoon in zijn hamburgerrestaurant in Rotterdam. Voor de chef en eigenaar was de maat vol toen hij op een zaterdagavond vijftien no-shows te verstouwen kreeg.
Liefst telefonisch reserveren
Opvallend: precies hetzelfde aantal respondenten (72%) geeft aan nog altijd het liefst telefonisch te reserveren. Iets meer dan de helft (55%) doet dat via de website van restaurants, terwijl iets meer dan één op vier (27%) dat liever via reserveringswebsites zoals Google of The Fork doet. 19 procent kiest ervoor om horecazaken binnen te stappen en hun reservering persoonlijk te plaatsen. Social media staat onderaan de ladder als reserveringsmethode met 11 procent.
Meer dan een derde (36%) geeft aan niet naar restaurants te gaan die geen reserveringen aannemen. Verder is slechts één op vijf (21%) bereid om tot 30 minuten buiten in een rij te wachten tot er een tafel vrijkomt. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (53%) is bovendien van mening dat als restaurants enkel met walk-ins werken, ze ook een plaats aan de bar moeten voorzien voor gasten terwijl ze wachten op hun tafel.