1,1 miljard euro besteed bij koffie- en lunchketens

1,1 miljard euro besteed bij koffie- en lunchketens

76 miljoen gasten besteedden het afgelopen jaar €1,1 miljard bij koffie- en lunchketens in Nederland. De gemiddelde besteding per bezoek is €15. Nederlanders gaven het meeste uit bij lunchrooms waar je kunt zitten en het minste bij ketens waar bezoekers voornamelijk eten of drinken afhalen.

De gemiddelde koffiebesteding in de horeca in Nederland €15 per bezoek aan een koffie- of lunchketen. Dit is de totale rekening voor het hele gezelschap. In de afgelopen twaalf maanden bezochten Nederlanders 76,3 miljoen keer de grootste koffie- en lunchketens in Nederland. Hiermee komt de totale besteding op €1,1 miljard.

Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5000 Nederlanders. Met die data stelde Multiscope de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens op. 

Meeste koffiebesteding horeca bij lunchrooms

De gemiddelde besteding bij Anne&Max (€28) en Brownies&downieS (€28) is het hoogste van alle ketens. Bagels & Beans volgt met een gemiddelde besteding van €24.

Bezoekers besteden dus meer bij lunchrooms dan bij ketens die zich voornamelijk focussen op koffie.

Minder besteed bij afhalen 

De gemiddelde besteding is het laagste bij ketens waar bezoekers relatief vaak hun bestelling afhalen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Julia’s (€7) en Dunkin’ (€11). De gemiddelde besteding per bezoek is ook lager bij koffiezaken zoals D.E. Café (€12) en Starbucks (€12). 

De €1,1 miljard die Nederlanders in 12 maanden bij 76,3 miljoen bezoeken spendeerden bij koffie- en lunchketens, is de helft van wat ze in restaurantketens uitgaven. Uit een eerdere benchmark bleek dat gasten bij 6,8 miljoen bezoeken aan Nederlandse restaurantketens €2,2 miljard besteedden

Aan hotelbezoeken werd nog meer uitgegeven: in drie jaar tijd zo'n €6,9 miljard bij 7,4 miljoen hotelbezoeken. Gemiddeld per jaar dus €2,3 miljard bij iets minder dan 2,5 miljoen bezoeken. 

Soort horecaAantal bezoeken per jaarTotaal gespendeerd per jaarGemiddeld per bezoek (hele gezelschap)Hoogste gemiddelde uitgave
Koffie/lunchketen 76,3 miljoen €1,1 miljard €15 €28 (Anne&Max) 
Restaurantketen 6,8 miljoen €2,2 miljard €115 €199 (Seafoodbar) 
Hotelketens 2,5 miljoen €2,3 miljard €227 €383 (Hilton) 

Het onderzoek werd gedaan door online marktonderzoeker Multiscope. De resultaten in dit onderzoek komen uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor koffie- en lunchketens. In het onderzoek zijn 4.996 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.