‘Met een begroeting van “Kan ik u helpen”, kan ik echt helemaal niks’, zegt Van Angelbeek, ondernemer van De Veranda in Amsterdam. ‘Als je bij ons ontvangen wordt bij de ingang dan wil ik een welkom horen. Een sociale interactie in de trant van “Leuk dat u er bent”. In een warenhuis kan je wellicht “iemand helpen”, maar bij ons moet er dat warme welkom zijn.’ De Veranda heeft één duidelijke ingang en daar staat bij een welkomstbalie altijd een personeelslid om alle gasten te ontvangen, welkom te heten en verder te helpen.
Werk medewerkers stap voor stap in
En die locatie bij de ingang is meteen ook de plek waar medewerkers hun carrière bij De Veranda beginnen. Maar daarvóór is er eigenlijk al een ‘selectie aan de poort’. Van Angelbeek: ‘Als mensen hier solliciteren is het aan ons om uit te zoeken hoe zij zijn op het sociale vlak. Dat moet je wel in je hebben. En als dat zo is, dan leiden we je daar vervolgens in op en dat begint bij de deur.’
Medewerkers beginnen bij De Veranda niet achter de bar of als runner, maar bij de ingang om gasten te ontvangen. Dat kan een week of twee weken zijn, al naar gelang de vorderingen iemand maakt. ‘Er kan af en toe een manager bij staan, of achter staan, of om de hoek’, zegt Van Angelbeek.
‘Mijn kantoor, waar de deur altijd open staat, is ook vlakbij de ontvangst, dus ik hoor het ook. En dan is het heel leuk om mensen daarin te coachen en de voortgang te bemerken. Soms moeten mensen dus de juiste woorden weten, maar soms gaat het ook om de “volumeknop”. Dan praten ze veel te zacht of onzeker.’ Maar het is geen vaste riedel die medewerkers moeten afdraaien. ‘Nee, je moet jezelf zijn en je eigen bewoordingen kiezen.’ Wie de ontvangst naar behoren doet, mag pas een volgende stap maken.