Chez Nina gaat door zonder Nina

Chez Nina gaat door zonder Nina
Marcel Beemsterboer en Nina Olsson. Foto: Diederik van der Laan

Het plantbased succesverhaal Chez Nina in Amsterdam West gaat door, maar zonder Nina Olsson. In goed overleg vertrekt Olsson bij het restaurant en gaat nieuwe uitdagingen aan. De andere eigenaar Marcel Beemsterboer zet samen met het keukenteam de door Olsson uitgezette lijn met Chez Nina door.

Een instant succes van Nina Olsson

Medio 2022 opende de succesvolle Zweedse blogger en kookboekenschrijfster Nina Olsson samen met ondernemer Marcel Beemsterboer haar Chez Nina, een plantbased restaurant, aan het Van Limburg Stirumplein in Amsterdam West. Een eclectische keuken van groenten, shared dining met altijd een spannende fusion touch van Japans tot Nordic. In een warme, sfeervolle en luxe setting.

Die creatieve keuken was al vanaf dag een een succes. Ook bij de recensenten, zo scoorde het restaurant bij Mara Grimm van het Parool een 8,5 en ging vorig jaar ging haar gerecht van bucatini met palmkool en kaffirlime compleet viral met veel aandacht in de media. Beide ondernemers beamen ook dat het restaurant absoluut winstgevend is. Op zich heel bijzonder omdat de afgelopen tijd veel plantbased concepten, zoals Lokol, Mr.Stacks en Vegabond in Amsterdam, de deuren moesten sluiten.

De lijn van Nina doorzetten

Beemsterboer geeft aan dat de receptuur van Olsson gewoon gebruikt blijft worden. ‘We hebben nog zoveel recepten van Nina, die blijven we natuurlijk gewoon gebruiken’, vertelt hij. ‘Ze heeft haar keukenteam heel goed getraind, zowel in stjl van de gerechten als in samenstelling en plating. Die zijn voor onze stijl ook heel belangrijk. Dus ik verwacht dat het team in de komende tijd met nieuwe toevoegingen aan de menukaart zal komen.’

Horizonverbreding voor Nina

Nina Olsson geeft aan dat haar Chez Nina volwassen is geworden en dat het tijd is voor nieuwe uitdagingen. ‘Ik heb al mijn ideeen voor Chez Nina werkelijkheid zien worden. Chez Nina is een volwassen plantbased restaurant geworden, ver voorbij het klassieke vegetarisch restaurant. Voor mij het bewijs dat creativiteit een belangrijk onderdeel is voor hospitality. Het restaurant staat en is solide en ik kan daar niet zoveel meer doen. Dus tijd voor een volgende stap als chef en creatief directeur.'

'Ik start een project met een nieuwe partner en een team waar we een ‘Nina’-versie voor de foodindustrie gaan maken. In de tussentijd heb ik even wat vrije tijd om wat eenmalige samenwerkingen met verschillende mensen die ik bewonder te gaan doen. Zo ben ik als gastchef bij een aantal restaurants uitgenodigd. Dat lijkt mij heel leuk om te doen om daarna vol creativiteit aan het andere concept te gaan werken. Maar op termijn ga ik ook zeker nieuwe restaurant concepten lanceren, daarvoor heb ik nog heel veel ideeen.’

Internationale ambities met Chez Nina

‘Er zijn altijd ambities voor meer Chez Nina’s geweest’, vertelt Beemsterboer. ‘Maar juist niet in Nederland. Internationaal zou beter bij het merk en de keuken passen. Bijvoorbeeld Brussel, Barcelona of Milaan. Inmiddels zijn we daarover voorzichtig in gesprek met potentiele partners. Als we dat scenario uitrollen betrekken we Nina er natuurlijk ook weer bij. Zij is de grondlegger van Chez Nina, het sterke merk met internationale uitstraling.’

Bekijk deze collectie

Financieel gezond

Bij het exploiteren van een horecazaak komt enorm veel kijken. Vooral op financieel gebied. In deze collectie staan tips & tricks om het rendement van je horecazaak te verhogen. Ook bevat de collectie kennisartikelen over financiering en (het voorkomen van) faillissement.