artikel

Extra omzet met borrelhapjes

Café

Met borrelhapjes kunt u als ondernemer heel goed extra omzet scoren. Zeker in combinatie met drankconsumpties, een mooie presentatie en creatieve acties. Een overzicht van slimme manieren om uw borrelhapjes te promoten bij gasten en extra omzet te scoren met een bitterbal.

Extra omzet met borrelhapjes
Extra omzet met borrelhapjes

1 Tafelkaartje

De meest eenvoudige, maar efficiënte manier om borrelhapjes te promoten, is om te werken met tafelkaartjes. Succes zit soms blijkbaar in kleine dingen, want veel bedrijven uit de Terras Top 100 2013 van Misset Horeca gaven in ons recente onderzoek aan daarmee significant extra omzet te genereren.

Bijvoorbeeld het Maastrichtse Buitengoed Slavante, nummer 3 in de meest recente editie. Op alle tafeltjes staat sinds een aantal jaren een kleine snackkaart met daarop diverse suggesties. Omdat deze in een houder staat, valt de kaart direct in het oog bij de gast. ‘Sinds we dit op de tafels hebben gezet, is het aantal bestellingen enorm omhooggeschoten’, vertelt eigenaar Cees van Stiphout. ‘Dit kaartje is één van de beste beslissingen die ik heb genomen. Ik had het alleen veel eerder moeten doen.’

2 Zien doet verkopen

Als u heeft gekozen voor tafelkaartjes, zet deze dan niet alleen duidelijk in het zicht, maar gebruik ook aantrekkelijke afbeeldingen van de hapjes. Wat werkt op een menukaart, is ook succesvol op een tafelkaartje met borrelgarnituur: zien doet verkopen. Afgelopen zomer publiceerden we in Misset Horeca een artikel van Wenda Kielstra van Consumatics: ‘Negen tips voor meer omzet’. Kielstra helpt met haar onderneming horecabedrijven om hogere omzetten te behalen. Ook zij wijst op het gebruik van plaatjes. ‘Het zorgt ervoor dat het gerecht vaker wordt besteld.’

Deze tip gaat zogezegd verder dan alleen uw borrelkaart. Producten die op het menu of het wandbord zijn voorzien van een plaatje van bijvoorbeeld de boerderij, de wijngaard waar de druiven groeien en/of de brouwketel waarin het bier wordt gemaakt, kunnen volgens Kielstra zorgen voor een verkoopstijging van liefst 20 procent.

3 Mondelinge verkoop

Mondelinge verkoop van borrelhapjes gebeurt te weinig, zo is de ervaring van Hans Koomen van restaurant Westenwind in Egmond aan Zee. In de discussiegroep van Misset Horeca op LinkedIn adviseert hij collega-ondernemers om medewerkers te stimuleren borrelhapjes actief aan te prijzen.

4 Schaaltje hartige nootjes

Uit diezelfde LinkedIn-groep komt de tip van Klaas Dekker van hotel & restaurant De Fortuna in Edam. Zijn advies: zet een klein schaaltje met hartige nootjes op de tafel. ‘Dan komt de trek in nog meer hartigs vanzelf op gang.’ Dekker wijst ook op de mogelijkheid van extra verkoop. ‘Onze drankenkaart heeft een apart hoofstukje ‘Lekker voor bij de borrel’, en een beetje upselling daarbij kan helemaal geen kwaad.’

5 Combineer met drankjes

Combineer hapjes met drankjes, tipt Carino Quakkelaar, ook in onze LinkedIn-groep. Quakkelaar is werkzaam bij Burger King. ‘Bijvoorbeeld een glas wijn met drie tapashapjes of een speciaal bier met borrelgarnituur voor een aantrekkelijke prijs.’

Bij sportcafé Rijen in Rijen kiezen ze eveneens voor het combineren van borrel-snacks en drank, maar wel op een iets andere manier. Bedrijfsleider Bram van Os: ‘Wij geven de snacks eigenlijk weg als een bepaalde drankbestelling wordt gedaan. De winst zit hem dan dus in de drankverkoop. We hebben bijvoorbeeld een actie gehad waarbij je voor €10 vier glazen bier plus een schaal bitterballen kreeg. Ook hebben we een tijd een pitcher bier en twintig hapjes verkocht voor €17,50, terwijl daarvoor normaal gesproken €20,50 moet worden betaald.’

Misschien niet per se in combinatie met drank te gebruiken, maar wel afgeleid van drank: de halve meter bitterballen (of misschien wel een meter) als variant op de beroemde meter bier. Eenvoudig te realiseren, en daarmee snijdt het mes aan twee kanten.

6 Werk samen

Denk verder dan je eigen zaak en werk samen met de buren. Dat uitgangspunt hanteren ze in Zevenaar bij grand café 
De Markt. Wie een bioscoopkaartje van de buurman inlevert bij het Gelderse Top 100-café, krijgt een schaal bitterballen cadeau. Voorwaarde is wel dat de gast een consumptie bestelt. Bovendien is de actie alleen geldig op de dag waarop de film draait en dat kan op zo’n dag extra bezoek opleveren.

7 Schenk aandacht aan 
de presentatie

Het oog wil ook wat, ook als het gaat om borrelhapjes. Een mooie presentatie leidt niet alleen tot extra directe omzet, maar zorgt eveneens voor mond-tot-mondreclame. En dat is de goedkoopste marketing voor uw bedrijf. Enkele voorbeelden. Gebruik eens een etagère: gasten vinden het heerlijk om uit een overvloed aan keuzes te snoepen en zijn waarschijnlijk ook nog bereid daar iets meer voor te betalen.
Of laat u inspireren door de Franse gietijzeren cocotte. In Nederland is de cocotte (ook) op de markt als een soort van mini(braad)pannetje en daardoor zeer geschikt om borrelsnacks in te presenteren.

Kennisevenementen 
van Misset Horeca

De tips in dit artikel komen van ondernemers. Misset Horeca organiseert jaarlijks diverse kennisevenementen voor deze doelgroep. Tijdens deze bijeenkomsten worden ondernemers een dag lang geïnspireerd door boeiende sprekers en worden zij door middel van tips, workshops en masterclasses geholpen bij hun bedrijfsvoering en het verhogen van de omzet.
In 2013 hielden we inspirerende sessies voor de exploitatie van uw terras (in maart) en voor cafetaria- (in mei; in samenwerking met zusterblad Snackkoerier) en caféondernemers (in juni). Vele honderden ondernemers meldden zich aan en konden die dag ook nog eens ervaringen uitwisselen met collega’s uit de branche.
Ook in het nieuwe jaar gaan we dit voor u realiseren. Houd ons magazine en onze website Missethoreca.nl in de gaten voor meer informatie. Wilt u de events van dit jaar terugkijken? Daarvoor kunt u eveneens terecht op onze website. Niet alleen voor berichten over de bijeenkomsten, maar ook voor video- en fotoverslagen van de evenementen.