artikel

Dé koffietrends voor 2014 volgens Jeroen Veldkamp

Café

In 2013 is veel gebeurd in de wereld van koffie, signaleert Jeroen Veldkamp. Hij nam zijn toehoorders op Innoveer mee langs de trends uit 2013 die volgens hem in 2014 een vlucht gaan nemen.

Dé koffietrends voor 2014 volgens Jeroen Veldkamp
Dé koffietrends voor 2014 volgens Jeroen Veldkamp

Zelf stempelen

‘De kleine onafhankelijke koffiebars kunnen vaak geen bedrukte bekers betalen. Wat je veel ziet is dat ze blanco kartonnen bekers en een stempel met hun bedrijfsnaam kopen en dan op rustige momenten bekers staan te stempelen. Past ook goed in de rauwe sfeer die ze willen neerzetten.’

Kennis van gasten
‘Gasten hebben soms meer kennis van koffie dan de ondernemer. Bij supermarkten liggen al enkele jaren single origin bonen, consumenten zijn vaak goed op de hoogte. Bij veel horecazaken is koffie nog altijd een sluitpost.’

Topzaken investeren in koffie
‘Zelfs een restaurant als Noma is pas in 2013 serieus met koffie bezig gegaan. René Redzepi gaf in 2012 eerlijk toe dat de koffie in zijn zaak ondoordacht was. Nu heeft hij, naast sommeliers en managers voor mossen, bessen en alle andere producten  in zijn keuken, een koffiemanager aangesteld. In Nederland is bijvoorbeeld iemand als Marcel van Zomeren van In Den Rustwat heel serieus met koffie bezig.’

Delen
Een van de belangrijkste trends is delen, meent Veldkamp. Een bedrijf als Stumptown begon als een van de eerste met de verkoop van filters en potjes en verkoopt nu zelfs complete brew kits, zodat gasten thuis bijna exact dezelfde koffie kunnen bereiden als bij Stumptown. Een ander voorbeeld is de ‘uitgestelde koffie': betaal een extra kop koffie, die iemand met minder geld later gratis kan bestellen. Oorspronkelijk uit Napels, maar het idee vindt over de hele wereld navolging. Een laatste vorm van delen is niet het delen met gasten maar het delen van gasten. In plaats van loyalty cards waarbij terugkerende gasten beloond worden met stempels en korting, ontwikkelen groepen koffiebars soms disloyaltycards: een stempelkaart waarbij de beloning pas volgt als álle koffiebars bezocht zijn.’

Koude koffie
‘Cold brew is enorm in opkomst. De Stumptowns van deze wereld veropen ze zelfs gebotteld in vintage bierflesjes. Ook is koud melkschuim in opkomst, zo heeft Franke een machine  die zowel heet als koud melkschuim kan geven. En koude koffiedrankjes uit Italië doen het goed. Na frappuccino is er nu shakerato (espresso geshaket met gecrusht ijs) en affogato (een bolletje vanilleijs in een kopje met een hete espresse erover).’

Melk
De populariteit van melkdranken neemt verder toe. Een australische firma sprong daarop in met de Juggler: een automatische melkdispenser met een reservoir voor 80 liter melk en een sensor die leest welk formaat opschuimkan onder de kraan wordt gezet en dan exact de goede hoeveelheid tapt. Scheelt ook waste.’

Controle

‘De wens van baristi om alles te controleren leidt tot allerlei technische snufjes. Van shotcounters tot zeer exacte weegschalen voor koffie en water tot extra planchets onder het stoompijpje, zodat de positie van het kannetje bij elke  medewerker gelijk is. Ook bedrijven als Bunn komen  met steeds slimmere molens en zetmachines. Ook apparaten als de übercooker (weegschaal en kokendwaterkraan in één) passen.

Discussie op Misset Horeca Connect: Wat wordt volgens u dé koffietrend van 2014?