artikel

‘Muziek van één persoon vaak leidend

Café

Muziek is emotie, herkenning en beleving. Kenner of niet; muziek heeft op iedereen effect. Of je wilt of niet. In de horeca worden heel vaak de zintuigen smaak en geur gebruikt Muziek wordt onbewust ingezet. De playlist van één persoon is vaak leidend, zegt SoundScape op de Horecava.

‘Muziek van één persoon vaak leidend
'Muziek van één persoon vaak leidend'

Volgens Tina Lindenhovius van SoundScape is het muziekbewustzijn van horecaondernemers al best hoog. ‘Iets beter mag. Vaak is de playlist van één persoon leidend. Dat is op zich niet erg, als je je er maar bewust van bent. Dat is bijvoorbeeld zo bij Ron Gastrobar. Hij kiest zelf – alleen – de muziek.’

Bedrijven en merken die hun muziek goed inzetten zijn volgens Tina Lindenhovius beter in beeld bij consumenten. Het zorgt voor herkenning. Tijdens een reclameblok van tv doet 24 procent van de consumenten iets anders. Kijken dus niet. Maar je hoort wel de muziek; je hoeft daarvoor niet bewust te luisteren. Muziek boort zich als ware in je hoofd.’

Muziek in restaurants

In restaurants waar langzamere muziek draait, blijven gasten langer zitten en bestellen ze meer. Draai je klassieke muziek dan geeft dat een luxe-beleving. Je gasten bestellen dan ook luxere gerechten.

Consumatics van Wenda Kielstra beschreef in Misset Horeca eerder al een onderzoek over hoe geur en muziek de keuzes van gasten beïnvloeden bij horecagelegenheden op een vliegveld. Zo bleek dat chocolade-sinaasappelgeur en popmuziek de verkoop van belegde broodjes significant lieten stijgen. Bij klassieke muziek steeg de verkoop van koffie. Bij popmuziek steeg de verkoop van eten.’

Muziek in supermarkten

Uit een test bij supermarkten vervolgt Lindenhovius, blijkt dat wanneer Duitse muziek wordt gedraaid, klanten meer Duitse wijn kopen. Horen ze Franse muziek, dan worden Franse wijnen beter verkocht. ‘In dit onderzoek werd alleen de muziek aangepast, in de winkel bleven alle omstandigheden verder gelijk.’

Audio-branding

Grote merken als Red Bull, Heineken, BMW, T-mobile doen echt aan audio-branding. ‘In drie aspecten: op productniveau (welk geluid maakt een autoportier, een bierflesje dat wordt geopend), promotioneel (bijvoorbeeld tv-commercials) en transformatief. Vrienden van Amstel Live valt hier bijvoorbeeld onder. Of de eigen cd’s van horecabedrijven of het eigen platenlabel van Starbucks.

‘Dit gaat voor een gemiddeld horecabedrijf te ver. Dat snap ik. Maar ik wil met deze lezing een stukje bewustwording meegeven. ‘Met de muziek die jij draait beinvloed je je gast. Bewust of onbewust. Als ondernemers dat beseffen is het goed. Je kunt gasten namelijk erg afschrikken door in een grand cafe ‘s middags als gasten lekker aan een drankje zitten drukke, snelle Nu Jazz te draaien.’

Wie bepaalt in uw bedrijf de muziekkeuze? Beantwoord deze vraag op Misset Horeca Connect.