artikel

Social media: beeld steeds belangrijker

Café

‘Deel foto’s van je terras met volgers en fans. Maak foto’s van groepen gasten en post deze op Facebook.’ Een aantal tips van Richard Kok en Niek van den Adel uit de workshop Social Media van de Terras Bootcamp maandag 10 maart bij Satelliet in Breda.

Social media: beeld steeds belangrijker
Richard Kok (l) en Niek van den Adel.

Richard Kok van Misset Horeca (@horeca) en Niek van den Adel gaven maandag 10 maart horecaondernemers praktische en nuttige tips over het gebruik van social media.

‘Je begint altijd met nul. Een Facebookaccount, een Twitteraccount? Je start met nul volgers of fans. Wees zelf actief en vind je het zelf niet leuk, maak dan een medewerker verantwoordelijk,’ zegt Richard Kok.

Een ondernemer uit de groep haakt direct in op de eerste tip. Hij is ook met nul volgers begonnen, maar na een oproepje op Facebook krijgt hij nu meer sollicitaties dan ooit. Daardoor spaart hij enorm veel advertentiekosten uit, hij zet nu Facebook in voor promotie-doeleinden.

‘Facebook heeft meer dan vijf miljoen dagelijkse gebruikers. Meer vrouwen dan mannen (76 procent van de vrouwen is actief op FB tegen 66 procent van de mannen),’ voegt Richard Kok toe. ‘Het is het grootste sociale netwerk in Nederland.’

Tips

  • Controleer dagelijks wat er op social media gezegd wordt over je bedrijf. Reageer op klachten en negatieve opmerkingen.
  • Zoekresultaten in Google worden beïnvloed door de activiteiten op social media. Hoe actiever je bent, hoe hoger je in Google komt.
  • Beeld wordt steeds belangrijker. Twitter of post op Facebook mooie foto’s van je bedrijf. Een zonnig terras? Een nieuwe gerecht? De keuken druk in de weer met de voorbereidingen van het diner? Deel dit met je volgers.
  • Ook foto-deel platform Pinterest wordt steeds groter, volgens kenner Richard Kok.
  • Berichtjes op Twitter en Facebook kun je ook vooruit publiceren. ‘Bijvoorbeeld op maandagochtend een berichtje klaarzetten dat vrijdagavond online komt.’
  • Hetzelfde geldt voor filmpjes. ‘Maak zelf kleine filmpjes van je bedrijf en post deze op You Tube of Facebook. Er zijn steeds meer handige tools waarmee je de filmpjes eenvoudig kunt maken en aantrekkelijk kunt presenteren. Bijvoorbeeld met een muziekje eronder.
  • Zorg dat je website vriendelijk is voor mobiele gebruikers. ‘Een enorme groeimarkt. Steeds meer mensen kijken niet op een beeldscherm, maar via een smartphone of tablet.’