artikel

‘Wachten tot bestelling is opgenomen ergernis nr 1

Café

‘De meest gehoorde klacht van gasten op een terras is dat ze lang moeten wachten tot de bestelling is opgenomen. Met My Order kunnen gasten hun bestelling direct doen, zonder wachttijd. Want wachten op je bestelling is minder erg dan wachten tot je bestelling is opgenomen. Dat laatste maakt mensen onrustig.

‘Wachten tot bestelling is opgenomen ergernis nr 1
'Wachten tot bestelling is opgenomen ergernis nr 1'

De workshop tijdens de Terras Bootcamp op maandag 10 maart over logistiek op het terras ging over My Order van de Rabobank en ondersteund door Eijsink. Een applicatie voor je mobiele telefoon waarmee de gast op het terras via de smartphone alvast een bestelling kan doen en deze ook direct afrekent. De Drie Gezusters in Groningen is een voorbeeld van een horecabedrijf dat werkt met deze app.

‘De smartphone gaat steeds meer functies van de portemonnee overnemen. My Order haakt daar op in,’ zegt Amy Bovelander van My Order. Ze benadrukt dat My Order het persoonlijk contact met de gast niet belemmerd. ‘Bestellingen uitserveren moet nog steeds. Op die momenten kun je actief aan upselling doen. Maar dat kan via de app ook. Als gasten een drankje hebben besteld via de app kun je een melding laten verschijnen: wilt u iets te eten erbij?’

Bovelander voegt toe: ‘Een ondernemer kan de app inrichten zoals hij zelf graag wil. Alleen drankjes online bestellen? Geen probleem. Als het beter is voor de keuken om geen dinergerechten op te nemen kan dat ook. Dan zet je alleen de kleine hapjes erin. Een fooienpot kan er zelfs ook in opgenomen worden.’

Bij alcoholische dranken kun je een vermelding laten opkomen zoals ‘Dit product kan alleen besteld worden als u 18 jaar of ouder bent. Er kan naar een geldig identificatiebewijs worden gevraagd.’

Volgens Bovelaner zitten de voordelen vooral in minder handelingen voor het terraspersoneel. ‘Het scheelt in lopen.’ Ze vervolgt: ‘Je hebt minder cashgeld in huis en gasten rekenen direct bij het bestellen – digitaal – af. Aan de achterkant levert de app veel klantinformatie op en kun je het bestelgedrag sturen met aanbiedingen et cetera.’

Kosten en koppelingen

Een abonnement op My Order is er voor ondernemers vanaf 29,50 euro per maand. MyOrder heeft momenteel koppelingen met de volgende kassasystemen: Vectron, Unitouch, Jodocy, Untill, Carian. MyOrder werkt momenteel aan koppelingen met: Bolt, Haan, Bork, Micros en Boss. MyOrder werkt met de volgende kassaleveranciers: Eijsink, Rekavo, Index, Horeca Stroke Automatisering, NKC, Kassa Pieterse, UPTA, Biesbroeck, Janssens, Leza en Nuus.