artikel

Koffie Top 100 2014 nummer 1: Coffeelicious, Dordrecht

Café

De winnaar van de Koffie Top 100 2014 is geen koffiebar pur sang: hier wordt evenveel taart verkocht als koffie. En die koffie is van hoge kwaliteit, technisch perfect bereid door eigenaar Fiona Buitenhuis of een van haar barista’s die met tomeloze energie en enthousiasme achter de machine staan.

Koffie Top 100 2014 nummer 1: Coffeelicious, Dordrecht
Koffie Top 100 2014 nummer 1: Coffeelicious, Dordrecht

De nummer één in de lijst, het beste koffieserverende bedrijf van Nederland is een prachtig totaalplaatje, een fijn ingerichte zaak waar is gekozen voor de ‘traditionele koffies’. Maar denk niet dat eigenaar Fiona Buitenhuis niet weet wat er gebeurt in de wereld van koffie. Alleen is in Dordrecht weinig publiek voor slow coffee en vindt ze dat niet bij het concept passen. Een heel bewuste keuze dus. En wie kiest, wordt gekozen. Door ‘beperking’ van het aanbod, kan nog meer worden gefocust en doorontwikkeld op dat wat wél geserveerd wordt. En de kwaliteit van de dranken, weten Dordtenaren intussen ook, is hoog én constant. Twee voorwaarden om bovenaan te belanden in de Koffie Top 100.

Vorig jaar kwam het bedrijf van Fiona Buitenhuis, haar man Marc Stöger en haar van oorsprong Engelse moeder Joan Buitenhuis binnen op plek 11, toen was de zaak nog geen jaar open. Ook eindigde Coffee-licious op de derde plek bij de publieksprijs. Voor hun interieur hebben ze zich, indachtig hun afkomst, een Engelse stijl aangemeten: bloemrijk en kleurig, met veel theepotten en borduursels in lijstjes aan de muur die is voorzien van gestreept behang.

Taarten

En heel veel taarten in glazen stolpen op de counter. Want het draait bij Coffeelicious om twee zaken: koffie en taart. Van beiden wordt evenveel verkocht. Moeder Joan bakt koeken, cakes en taarten, die zowel bij de koffie of in hun geheel voor thuis worden verkocht. Fiona is van de koffie. En daar maakt ze werk van. Neem alleen al de brander: Goppion. Buitenhuis ging zelf naar Venetië om de branderij te bezoeken. Pas toen wat ze daar zag beviel, koos ze definitief voor dit merk.

Ook kiest ze heel bewust voor een melange in plaats van een single origin. ‘Negentig procent van wat we verkopen is een melkbereiding. Daar willen we de koffie doorheen proeven.’

Met deze pittige Noord-Italiaanse bonen komt dat wel goed. In de espresso een herkenbaar bittertje en een heel eigen frisheid. En het mondgevoel is precies zo romig en fluweel als je zou wensen. Bij de fraai geschonken cappuccino komt het helemaal goed. Koffie en melk houden elkaar prachtig in balans. Ook als americano doet hij het zeer goed. Buitenhuis kiest ook nu weer bewust voor een long black (espresso gezet op een kop waar al water in zit) in plaats van een ‘echte’ americano. Daar komen vaak meer bittere tonen vrij, waar een long black zachter en gebalanceerder is en een mooiere crema heeft. De americano wordt hier bereid met een dubbel shot. Fiona werkt rustig en zelfverzekerd, heeft haar technieken zeer goed onder de knie en diepgaande kennis van dat wat ze serveert.

Uitbreiden

De hoofdjury is onder de indruk van de gastvrijheid. De stralende oogopslag van Fiona en de heerlijk geurende taarten van Joan dragen daar zeker aan bij.

Het Dordtse bedrijf is nog geen twee jaar open en nu al wordt gedacht aan uitbreiding gedacht, de winkel wordt al te klein. Misschien wordt het pand ernaast erbij gekocht, of de eigen woning erboven opgegeven. In ieder geval komt er een terras op het water, het eerste in Dordrecht. En Stöger heeft zijn andere baan opgezegd. Hij werkt nog vier dagen bij een kledingbedrijf en één dag in de koffiezaak, tot het succes van Coffeelicious zeker was. Maar in de weekenden is het zó druk dat er acht man aan het werk is, op veertig zitplaatsen. En het zou na deze overwinning zomaar nog wat drukker kunnen worden bij deze nummer één van de Koffie Top 100.

Brander: Goppion, machine: San Remo, melk: Arla biologisch; koffie (americano) € 2; espresso € 2; cappuccino € 2,50.

Wijnstraat 182, Dordrecht

Coffeelicious.nl

Het oordeel van de vakjury

Coffeelicious werd in de juryronde beoordeeld door Marco Elders, sales support manager bij JJ Darboven. Zijn oordeel: ‘Fiona werkt rustig en netjes, alle technische vaardigheden worden uit de kast gehaald. Dit zijn espresso’s waar je gelukkig van wordt. Mooie filmende crema met een fijne body. Romig, zoet en tikje nootachtig. Prima cappuccino met een fijne structuur, voorzien van een hartje. Goed in balans, de zoete, fruitige en ook herkenbare mokkatonen van de espresso combineren prima met het zoetige schuim.’