artikel

Café Top 100 2015-2016 nummer 3: De Tijd, Oisterwijk

Café

In het jaar dat het ondernemersduo Mirjan Theuns en John Cornelissen het 15-jarige jubileum van hun eetcafé De Tijd vieren, verdient de zaak zijn hoogste notering tot nu toe in de Café Top 100. Een fraaie bronzen plak. De Oisterwijkers onderscheiden zich met een compleet concept, dat innoveert en zich blijft ontwikkelen.

Café Top 100 2015-2016 nummer 3: De Tijd, Oisterwijk

We geven je het te doen; succesvol een horecabedrijf runnen in Oisterwijk. De markt in het fraaie dorp onder de rook van Tilburg zit ramvol. Zo’n 120 horecazaken op 25.000 inwoners. John Cornelissen en Mirjan Theuns timmeren echter al jaren goed aan de weg. Dit jaar vieren ze twee jubilea: het 20-jarig bestaan van hun Eetcafé De Tijd en het 5-jarig bestaan van hun tweede zaak, Sec Eten en Drinken. Die laatste wordt geëxploiteerd door gastvrouw Hanneke van der Westerlaken en haar partner, chef-kok Niels Janse, en ligt om de hoek van De Tijd.

Ondernemen en ontwikkelen
Om dit gecombineerde 25-jarige jubileum te vieren, gaven Cornelissen en Theuns in juni dit jaar een flink feest. 35.000 huishoudens in de omgeving kregen een vuistdikke glossy in de bus, 200 pagina’s boordevol verhalen en advertenties. En die adverteerders werden weer geworven via een speciale site en een fraai promotiefilmpje. Maar sowieso verschijnt er elk seizoen het Tijdschrift, het magazine van het eetcafé. Hierin een overzicht van de producten en ook wetenswaardigheden, interviews met medewerkers en evenementen. Ook worden de menukaarten van De Tijd dagelijks vernieuwd met nieuwtjes en actualiteiten. Dit alles typeert het ondernemersschap dat Mirjan Theuns en John Cornelissen al sinds jaar en dag ten toon spreiden. Altijd bezig, altijd open voor nieuwe ontwikkelingen, innovatief ondernemen en nooit stil staan. En dat zijn nog maar enkele van de pijlers onder het succes dat Eetcafé De Tijd heet.

Meegroeien met publiek
Een ander belangrijk aspect bij De Tijd zijn de gasten. In de woorden van Mirjan Theuns: ‘Ze komen hier met de kinderwagen naar binnen en gaan met de rollator weer naar buiten.’ Het publiek is trouw en breed. Van jong tot oud, voor koffie met gebak tot borrelhapjes met bier – De Tijd is en blijft toegankelijk voor iedere generatie. En zoals de gasten (op)groeien, zo groeit het bedrijf met hen mee. Altijd kijkend naar nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden. Sinds een jaar is De Tijd bijvoorbeeld een uur eerder open om ontbijt te serveren. Ze zijn sowieso als eerste open en als er nog niemand zit, gaan ze zelf op het terras zitten. Gasten komen immers eerder naar een terras waar al mensen zitten. Het terras is sowieso noemenswaardig. 5 jaar geleden is het volledig gerenoveerd en het is al jaren vaste gast in die andere prestigieuze top-100: de Terras Top 100.

Felle discussies
Cornelissen en Theuns zijn al jaren prima zakenpartners, maar dat wil niet zeggen dat ze het automatisch overal over eens zijn. ‘We kunnen soms op kantoor heel fel discussiëren. Soms zo hard dat niemand hier binnen durft te komen’, zegt Cornelissen met een lach. ‘Maar hoe fel het er soms ook aan toe kan gaan, we verliezen nooit het respect voor elkaar, dat is wel belangrijk om te weten’, voegt Mirjan er aan toe.

Gesmeerde machine
De jury van de Café Top 100 kent De Tijd inmiddels goed en toch weet het café ook nu weer aangenaam te verrassen. Voor de schermen loopt alles als een trein. Personeel warm en vakkundig, producten top en café en terras als een plaatje. En dat geldt even zo goed voor de achterkant. Doordat John en Mirjan in hun eigen woorden meer ‘aan’ ‘in’ de zaak werken, geven ze de credits hiervoor grotendeels aan bedrijfsleider Els van de Wiel. Zij vormt met het team van medewerkers de olie die de machine van De Tijd zo gesmeerd laat lopen. Mirjan: ‘Je werkt hier of drie maanden, óf vijf tot zeven jaar. Als je hier past, dan wil je ook niet snel meer weg.’ Het zorgt voor een verdiende derde plek in de Café Top 100 2015/2016.

Niets is zo leuk als bruggetjes bouwen’
Naast actief ondernemen met De Tijd, zijn John Cornelissen en Mirjan Theuns ook actief in het samenwerken met de omgeving. Met de Stichting Raadhuis Horeca Oisterwijk organiseert De Tijd, samen met vier collegabedrijven, jaarlijks het Cirque Culinair. Op het plein wordt een grote spiegeltent opgetrokken en serveert ieder bedrijf een gang. Het geld gaat naar een goed doel. Cornelissen: Samenwerking is niet alleen goed. Niets is zo leuk als bruggetjes bouwen.’

De Tijd
De Lind 53, Oisterwijk
Detijdoisterwijk.nl

Ondernemers: John Cornelissen en Mirjan Theuns

Prijzen
Fluitje: €2,40
Vaasje: €2,60
Koffie: €2,30