artikel

Bierfabriek Amsterdam verhuist en groeit verder

Café 0

Een aflopende horecabestemming noopte de Amsterdamse Bierfabriek tot verhuizing. Het Rokin werd verruild voor de Nes. Hier kon het pand van de achterbuurman, de voormalige Brasserie Harkema, worden betrokken. Het concept bleef onaangetast. Kippen van de grill en daarbij een pul met in huis gebrouwen bier. Nog dit jaar zullen de eigenaren de vleugels verder uitslaan en zal na Amsterdam en Delft ook Almere kennismaken met Bierfabriek. Meer steden staan op de planning.

Bierfabriek Amsterdam verhuist en groeit verder

Harm van Deuren zit er opvallend monter bij. Eigenlijk is het een klein wonder dat de afspraak überhaupt is doorgegaan. Op het moment dat we de mede-eigenaar van Bierfabriek spreken, heeft hij net 36 hectische uren achter de rug.

Het is zaterdagavond rond half 8 als hij met zijn compagnons Ronald Bolhuis en Andrea Possa net staat te proosten op de opening van hun nieuwe zaak als er een verontrustend telefoontje komt uit hun 2 jaar geleden geopende Bierfabriek-vestiging in Delft. Een fikse brand zorgt op dat moment voor een noodgedwongen ontruiming van het pand en een grote brandweerinzet. ‘Gelukkig kon iedereen de zaak veilig verlaten en zijn er geen gewonden gevallen’, zegt Van Deuren. Hij pakt zijn mobieltje erbij en toont wat foto’s van de aangerichte schade. Die is fors. Het zal zeker tot half november duren voordat er weer gasten ontvangen kunnen worden.

proost

Het Bierfabriek-trio: Ronald Bolhuis, Andrea Possa en Harm van Deuren.

Het is een schril contrast met de Amsterdamse Bierfabriek. Twee dagen na de officiële opening wordt er in de uren voor openingstijd nog wat geklust en leidingen aangesloten. Als straks om drie uur de deuren opengaan, zullen de vaklieden vertrokken zijn en kunnen de eerste gasten van de dag worden ontvangen. Van Deuren checkt snel even de mail in zijn telefoon. En mooi, de officiële vergunning om ook hier bier te mogen brouwen is binnen. Het is een onmisbaar onderdeel van de Bierfabriek-formule en hoewel het ook werd gedaan op de oude locatie, amper 50 meter verderop, moest voor de nieuwe vestiging de hele vergunningprocedure opnieuw worden doorlopen. Met succes dus. Al verzucht Van Deuren: ‘Het hele vergunningstraject staat zo haaks op het ondernemer zijn. Ik denk dat er vanuit de gemeente wel vijftig man tegenaan hebben gekeken. Al vonden ze het wel fijn dat we behouden bleven voor het centrum.’

Stoer en zacht

Misset Horeca sprak 5 jaar geleden het trio ondernemers achter Bierfabriek ook. Het was toen kort na de opening van de eerste vestiging van Bierfabriek. In een oud-kantoorpand aan het Rokin was een bijzonder concept gecreëerd. Een zaak die in essentie draaide om twee kenmerken: Franse biologische boerderijkippetjes van de houtskoolbarbecue en daarbij een pul in eigen huis gebrouwen bier. Laagdrempelig, gezellig maar met kwaliteit.

bierkip

Biologische kippen van de houtskoolbarbecue.

‘Een formule met veel paradox’, zegt Van Deuren er zelf over. ‘Bier en kip, dat kan een valkuil zijn. Je loopt snel het risico dat het te plat wordt. Wij willen dat voorkomen door laagdrempelig en stoer te zijn, maar ook gezellig en kwalitatief hoogstaand.’ Daarnaast draait er in de weekenden een dj en liggen er op iedere tafel doppinda’s. Schillen mogen gewoon op de grond. ‘Je moet er als gast een beetje de humor van inzien. Als iemand de schillen keurig op tafel heeft gelegd kan het gebeuren dat de bediening ze zo van tafel veegt. Op de grond. Sommige gasten moeten daar even aan wennen.’ Toch slaat de formule aan bij een breed publiek. De afgelopen jaren trok Bierfabriek in Amsterdam gemiddeld drieduizend bezoekers per week, goed voor zeker tweeduizend couverts.
Het succes is mede te verklaren door de betaalbaarheid. €13,50 voor een biologische boerderijkippetje van de bbq. Een glas eigen bier Nero of Rosso erbij kost €3,50. De prijzen die 5 jaar geleden al werden vastgesteld gelden ook voor de nieuwe A-locatie en dat is opmerkelijk. Daarnaast wordt ook nog Puur aangeboden à €3 per glas. Een ongefilterd en dus troebel pils dat speciaal voor Bierfabriek wordt afgevuld door de Limburgse Alfa-brouwerij. Een ander uniek element in Bierfabriek zijn de taptafels. Gasten kunnen hier zelf hun biertje tappen. Een computer houdt de hoeveelheid bij of stopt de bierstraal als de vooraf ingestelde limiet is bereikt. Het is zo’n succes dat de nieuwe vestiging er tien heeft. Een verdubbeling ten opzichte van de oude situatie.
Een half decennium later zegt Van Deuren dat de gedwongen verhuizing na 5 jaar al vanaf de start bekend was. ‘De gemeente heeft de tijdelijke horecabestemming op 5 jaar gezet. Natuurlijk hoopten we op een verlenging gezien de overlast voor de deur. Hier wordt nog steeds gewerkt aan de Noord/Zuidlijn’. Als blijkt dat de lokale overheid vasthoudt aan de afgesproken termijn begint een klein jaar geleden de zoektocht naar een geschikt pand. Even verderop staat het geflopte NRC-café al 2 jaar leeg, maar die ruimte blijkt ongeschikt. Te gelikt voor hun concept. Tot ze in contact komen met Michiel Kleiss. 13 jaar nadat hij zijn succeszaak Brasserie Harkema is gestart, is deze ondernemer op zoek naar iets nieuws en wil zijn oude zaak wel verkopen. Het is precies wat het trio zoekt. Meer oppervlakte, dus meer zitplaatsen mogelijk, en op een steenworp afstand bovendien. Ze hoeven aan de achterkant van hun zaak de straat maar over te steken en ze zijn er. Bovendien is de Nes een druk straatje. Met meerdere theaters zit de loop er hier goed in.

‘Higher level’

Het aantal taptafels verdubbelde naar tien.

Het aantal taptafels verdubbelde naar tien.

Het concept is weliswaar in grote lijnen hetzelfde gebleven, volgens Andrea Possa zullen in de nieuwe Bierfabriek sommige zaken wel anders worden aangepakt. ‘We brengen het hier naar een higher level, zegt hij in het Engels. Het komt niet alleen tot uitdrukking in de inrichting die glimmender is dan voorheen, ook is meer aandacht besteed aan de aankleding. Verder is de routing verbeterd, het aantal taptafels verdubbeld, de brouwcapaciteit vergroot net als het aantal zitplaatsen en is de bbq forser van formaat. Geen overbodige luxe. Want hoewel er meer op de kaart staat dan louter kip, kiest 90 procent procent van de gasten voor het gevogelte.

Van Deuren: ‘Destijds waren we één van de eerste zaken in de stad die gegrilde kip gingen aanbieden. Inmiddels is dat fors gekopieerd en kun je het in de hele stad krijgen. Als je je concept handhaaft, moet je dus wel zorgen dat je de beste blijft’.

brouwketelEen andere aanpassing is de komst van een nieuwe brouwinstallatie. In plaats van 300 liter heeft deze een capaciteit van 500 liter. Het zorgt al met al voor een investering die ‘inclusief overname en inventaris op €2,3 miljoen uitkomt’. De extra brouwcapaciteit zorgt er mede voor dat er naast de twee vaste ‘huisbieren’ nu ook ruimte komt voor een extra seizoensbier. ‘Dat is leuk voor de brouwer en voor de bierliefhebber.’ Toch wil het trio het aantal bieren dat wordt gebrouwen beperkt houden.

 

‘Onze twee eigen bieren Nero en Rosso zijn zo ontwikkeld dat ze prima smaken bij de kip. En dan is de Rosso meer een allemansvriend en de Nero voor de liefhebber.’ Het komt tot uiting in de hoeveelheden die wekelijks van ieder bier werden verkocht in de oude vestiging; 250 liter van de zwarte Nero, het dubbele van de Rosso. De ongefilterde Puur is koploper met 2500 liter per week.

Voor de inrichting van de nieuwe zaak schakelde de geboren Italiaan Possa een landgenoot in, de architect Orio Tonini. De man die ook tekende voor de vestiging in Delft die 2 jaar geleden opende en dat ook gaat doen voor de derde vestiging van De Bierfabriek die zich inmiddels aandient. Almere kan waarschijnlijk nog voor het eind van het jaar kennismaken met het bier- en kippenconcept. Samen met het Apollo Hotel wordt een vestiging geopend op franchisebasis. ‘Met onze prijsstelling en de beleving die we bieden, is er daar gewoon markt voor’, zegt Van Deuren. Die recent ook de kenmerken van de formule heeft uitgeschreven om ze voor deze én toekomstige franchisenemers vast te leggen. Want dat ligt nadrukkelijk in de planning; verder groeien. Op franchisebasis of met nog een eigen exploitatie. In 2017 moet er op basis van één van de twee ook in Rotterdam of Utrecht een Bierfabriek komen.

Taakverdeling

Gevraagd naar de taakverdeling vertelt Van Deuren dat er recent een operationeel directeur is aangenomen, waardoor met name Andrea Possa meer ruimte krijgt om zijn taak als formule-directeur goed te kunnen uitvoeren. Belangrijk, nu Bierfabriek aan het groeien is. ‘Hij richt zich op de ziel van De Bierfabriek en bijvoorbeeld ook het trainen van het personeel.’ Zelf is hij naast het algemeen directeurschap vooral financieel en juridisch bezig. ‘En een beetje hr.’

Bolhuis is vier dagen per week druk met Horecabier.nl. Het bedrijf dat hij samen met Van Deuren opzette en waarmee hij lager geprijsd en merkloos pils aan de horeca levert. Ook pakt hij de speciale projecten op. Zoals de begeleiding van de aanstaande vestiging in Almere. Hij zegt: ‘We zitten nu midden in een proces van opschalen. Er worden stappen gezet om de organisatie verder te professionaliseren. Het betekent ook dat je zaken moet gaan loslaten. Of iedere nieuwe vestiging ook een brouwerij heeft? De eerstvolgende in ieder geval wel. Een brouwerij geeft beleving en dat is een belangrijk onderdeel van de formule. Dat er nog geen bier is gebrouwen in de nieuwste Bierfabriek is geen belemmering om toch de huisbieren te kunnen tappen. In de weken voor de verhuizing werden er meerdere batches extra gebrouwen en werd de hulp ingeroepen van een bevriende brouwer. ‘Nog vijf weken, dan hebben we ook hier ons eigen bier’, zegt Van Deuren. ‘Ja, dat gaan we zeker redden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels