artikel

‘Zeur niet over wetgeving en gemeente: zie kansen en wees creatief’

Café

Jos Bölte begon in 2008 een Bar Bistro zonder enige ervaring op dat gebied. Ruim 7 jaar later staan er drie succesvolle zaken in Hoofddorp en Aalsmeer. Geheim van zijn succes? Een positieve insteek. ‘Je kunt wel klagen over regels en wetgeving, maar die zijn er nu eenmaal. Leer er mee omgaan, zie kansen, wees creatief en zit niet zo te zeuren.’

‘Zeur niet over wetgeving en gemeente: zie kansen en wees creatief’
Foto: Ton Kastermans

Samen met zijn partner runt Jos Bölte twee zaken in Hoofddorp. In oktober 2008 zag Bar Bistro Joseph het licht.  Toen het pand ernaast in 21013 leeg kwam trokken ze deze bij de zaak om daar Josephine’s Cocktails, Wines & Bites te openen. In Mei 2015 opende Bölte Joseph aan de Poel in Aalsmeer. Op het moment dat hij besluitt om in Hoofddorp Bar Bistro Joseph te beginnen, was hij als horecaondernemer groener dan de gemiddelde graspol. ‘Klopt’, erkent hij direct. ‘Maar ik had een aantal voordelen: ik had en heb een enorm netwerk. Ik ben in Hoofddorp geboren en uiteraard kende ik veel mensen.’

‘Te hard rijden kost je ook een boete’

Wat hem ook helpt is zijn mentaliteit, kortweg: niet zeuren. ‘Weet je, ik kreeg van zoveel mensen te horen: Jos, begin jij nou eens iets in Hoofddorp, want het ligt hier behoorlijk op z’n gat en wat er zit, loopt alleen maar te zeuren over de gemeente, wetgeving en bestemmingsplannen.’ Het is met name dát waar Bölte een broertje dood aan heeft. ‘Waarom zou je daar zó ontzettend moeilijk over doen? Je verandert er niets aan. Als je te hard rijdt, krijg je ook een boete. Regels en wetten zijn er nu eenmaal. Niet zeuren en er gewoon mee aan de slag gaan.’

‘Kwaliteit wint altijd’

Waar Bölte ook duidelijk mee aan de slag gaat zijn de kwaliteit, de service en de beleving. Daarbij is die eerstgenoemde een randvoorwaarde, een basis. ‘Mijn vader leerde me in de bakkerij: kwaliteit wint altijd. Boven alles. Daarnaast moet je de mensen iets meer bieden. Want tegenwoordig onderscheid ik me niet meer op kwaliteit. Ik kan de beste producten leveren, maar dat kan iedereen. Moet ik m’n biefstukje dan drie keer extra omdraaien? Nee, die kwaliteit is er en dat is eigenlijk een basisbehoefte. Mensen betalen er toch voor? Dan mag je toch minimaal kwaliteit verwachten? Daarom maken mijn zaken het verschil met service en beleving.’

Lees het hele interview met Jos Bölte in de nieuwe Misset Horeca van zaterdag 6 februari.