artikel

Smartphone is de nieuwe portemonnee

Café

Zijn klanten die nog betalen met de portemonnee binnenkort achterhaald? Met de opkomst van allerlei hippe betaal apps zoals Tabster, Zapper en Daalder lijkt 2016 in ieder geval hét jaar te worden van betalen via de smartphone.

Smartphone is de nieuwe portemonnee
Een bezoekster van Café Schilder betaald met de Tabster app.

Of het uiteindelijk de gewoonste zaak van de wereld wordt?  ‘Ik ben er van overtuigd’, zegt ondernemer Robbert Ros. ‘In de grote steden wat eerder, maar uiteindelijk overal in Nederland.’

My Order:
‘Op drukke dagen zo’n 10 tot 20 procent van de omzet’

Toen My Order-oprichter Thomas Brinkman als student op een Gronings terras zat en naar zijn idee iets te lang moest wachten voordat hij kon bestellen, besloot hij naar de bar te bellen. Dat was het begin van MyOrder. En dat terras, dat was het grote terras van de Drie Gezusters. Niet zo raar dus dat ze als een van de eersten met MyOrder gingen werken. Bedrijfsleider Bas van Galen: ‘Wat MyOrder doet is de bediening ertussenuit halen. De klant bestelt én betaalt via MyOrder en het enige dat wij hoeven te doen is de bestelling uitserveren.’ Op alle tafels staat een kaartje van MyOrder plus het tafelnummer. ‘Vooral op ons terras, waar 525 stoelen staan, wordt het veel gebruikt. Met name door studenten. Op drukke dagen is dat zo’n 10 tot 20 procent van de omzet.’ Volgens Van Galen is digitaal betalen de toekomst. ‘Zo’n vijf jaar geleden werd 90 tot 95 procent van de bestellingen contact afgerekend. Nu is dat ongeveer 50-50. Digitaal betalen heeft absoluut de toekomst.’ Hoewel het lastig is aan te tonen, heeft Van Galen sterk het gevoel dat MyOrder de omzet vergroot. ‘Je bestelt sneller en makkelijker omdat je er een schakel tussen uit haalt.’

MyOrder
Kosten: Vanaf 29,50 euro p/mnd
Koppeling met: MyOrder heeft een directe kassakoppeling met de onder meer Eijsink, Until, Vectron, Unitouch & Rekavo.
Aantal locaties: 12.000
Aantal downloads: 500.000
Aantal transacties per maand: –
Doelstellingen voor 2016: MyOrder lanceert Sidekick waarmee trouwe klanten beloont kunnen worden met spaarpunten en aanbiedingen direct op hun mobiel
Ook handig om te weten: Rabobank nam in 2012 My order over

Drie gezusters Groningen My order

My Order bij de Drie Gezusters

 

Tabster:
‘Betalen met app wordt gewoonste zaak van de wereld’

Als het aan Robbert Ros, eigenaar van Flamingo, Walter Woodbury en Café Schilders in de Amsterdamse Pijp ligt, betaalt volgend jaar iedereen met Tabster. Ros werd via een crouwdfunding actie ‘een kleine’ mede-investeerder van deze start-up omdat hij het een goed idee vond. ‘Het is makkelijk in gebruik en snel.’ Op dit moment is het alleen bij Café Schilders mogelijk om via Tabster te betalen, maar binnenkort ook bij de andere zaken van Ros. Via de app van Tabster logt een klant in en wordt hij direct gekoppeld aan het kassasysteem. ‘De gast managet zo eenvoudig zijn eigen rekening. En als hij met een groep is, kan hij snel en simpel zijn eigen deel afrekenen.’ Dit gaat volgens Ros niet ten koste van het klantcontact. ‘Bestellen gebeurt nog gewoon aan de bar en bij vertrek vraagt Tabster de gebruiken zich even af te melden. Vrijwel iedereen doet dit. Daarnaast heb je met dit systeem geen weglopers meer.’ Hoewel Ros pas sinds een maand met Tabster werkt, ziet hij nu al wekelijks de omzet met Tabster stijgen. ‘Die ligt nu rond de 5 tot 10 procent, maar ik ben er van overtuigd dat betalen met een app de gewoonste zaak van de wereld wordt. In de grote steden wat eerder, maar uiteindelijk overal in Nederland.’

Ook Tom Bos, exploitant van negen Amsterdamse horeca bedrijven, is er van overtuigd dat betalen met een app de toekomst heeft. ‘Er zijn nu vele bedrijven die dat oppakken. Daarvan zullen een paar grote overblijven. Of Tabster daar onder valt, durf ik niet te zeggen. Wat mij in ieder geval aansprak is dat je de rekening kunt delen. Dat is onderscheidend.’

Bos is Tabstergebruiker van het eerste uur. ‘Sinds een maand of negen hebben we in twee zaken een pilot met Tabster: Café De Pijp en Zouk. Ik ben ermee in zee gegaan omdat Eijsink erachter zit en ik een van die jongens ken. Ik investeer er zelf niet in.’ Bos is tevreden over de pilot. ‘Ik krijg veel positieve reacties van gasten en omdat het is gekoppeld aan mijn afrekensysteem is het voor mijn eigen administratie ook makkelijk. Daarnaast betekent het minder cash in de zaak en dat scheelt geld.’ Of hij het gaat uitrollen naar al zijn ondernemingen? ‘Ik denk het wel. Maar dat heeft ook met de kosten te maken. Het moet wel betaalbaar blijven.’

Tabster
Kosten: voorlopig 25 euro p/mnd
Koppeling met: Eijsink Betaalsystemen en dankzij eigen kassakoppeling met elke kassa te koppelen
Aantal locaties: 10 nu, 50+ verzoeken
Aantal downloads consumenten: 1500
Aantal transacties per maand: 700
Doelstelling 2016: 200 horecaondernemers aansluiten
Leuk om te weten: Eijsink Afrekensystemen heeft in 2015 een belang in Tabster genomen.

AMSTERDAM - Een bezoekster van Café Schilder betaald met de Tabster app. FOTO: DIEDERIK VAN DER LAAN

Een bezoekster van Café Schilder betaald met de Tabster app.

AMSTERDAM - Robert Ros van Café Schilder met de Tabster app. FOTO: DIEDERIK VAN DER LAAN

Robert Ros van Café Schilder met de Tabster app.

 

Daalder:
‘Scholieren krijgen digitaal zakgeld’

Hoe leuk is het dat je bij Restaurant Daalder in Amsterdam kunt betalen met Daalder? Dat vond in ieder geval bedrijfsleider Daan Akkermans toen hij in zee ging met de app. ‘Het wordt alleen erg weinig gebruikt. Je kunt bij ons sinds de zomer van 2014 betalen met Daalder, maar ik denk dat het misschien tien keer is gebeurd.’ Daalder is een e-wallet: een elektronische portemonnee die de consument kan vullen met maximaal 250 euro aan Daalders en waarmee hij vervolgens betaalt via de app. ‘We zien dat onze markt verschuift van horeca naar onderwijs en catering’, aldus oprichter Renz Millenaar. ‘De afgelopen maand hebben we 5000 nieuwe gebruikers gekregen met een minimale marketinginspanning. We krijgen vooral veel scholen en universiteiten als nieuwe klanten. Het blijkt dat ouders het prettig vinden hun kinderen via Daalder digitaal zakgeld te geven waarmee ze vervolgens in de schoolkantine kunnen betalen. Onze focus ligt nu op het activeren van scholieren.’

Daalder
Kosten ondernemer: 59,95 per aanmelding, 5 cent per transactie (bij grote volumes kan dit bedrag omlaag) en 2,00 euro per overboeking van Daalder account naar zakelijke rekening
Koppeling met: Daalder Pay is al geïntegreerd met o.a. Cowhills, ACA en Centric, maar is met elk kassasysteem te integreren
Aantal locaties: >100
Aantal downloads: > 5000
Transacties sinds lancering: 15.000
Doelstellingen 2016: grootste onafhankelijke betaal app van Nederland worden

 

Zapper:
‘Voor ons terras zou het fijn zijn als er meer gebruikers komen’

Bij Kenko Kitchen op de Zuidas in Amsterdam kunnen klanten sinds september betalen met Zapper. Eigenaar Robbie Castelijn: ‘Wij zijn een fast service locatie waar mensen snel willen lunchen. Dat lukt. Maar omdat het afrekenen aan tafel te lang duurde, ontstonden er rijen voor de kassa. Daarom zijn we gaan samenwerken met Zapper. Desondanks is het aantal klanten dat er gebruik van maakt, lager dan vijf procent.’ Volgens Castelijn komt dat vooral omdat gasten niet zitten te wachten op nóg een app. Zapper werkt met een QR-code. Op de rekening staat een code die gescand kan worden met de app waarna de gast direct kan betalen met zijn telefoon. In Zuid-Afrika, waar Zapper is ontwikkeld als alternatief voor geld, is het volgens Erwin Hofmann van Zapper Benelux helemaal ingeburgerd. ‘Ook in Engeland. Daar werd laatst een restaurant geopend en in het eerste weekend werden er 700 betalingen met Zapper gedaan. Bijna 100 procent.’ Castelijn van Kenko verwacht niet dat het op korte termijn ook in Nederland zo’n grote vlucht gaan nemen. ‘Al zou het superlogisch zijn, want het scheelt de gast tijd.’ Deze zomer wil Castelijn Zapper wel gaan promoten. ‘Met name voor ons grote terras zou het fijn zijn als er meer gebruikers komen. Want uiteindelijk heb je daardoor minder bediening nodig waardoor je kunt besparen op personeelskosten.’

Zapper
Kosten ondernemers: Vanaf €29.
Koppeling met: Kassasystemen van unTill, Gastrofix en Carian.
Aantal locaties: Nederland 100/ Wereldwijd > 10.000
Aantal downloads: –
Aantal transacties p/mnd: –
Doelstellingen 2016: –
Leuk om te weten: Zapper is een internationaal bedrijf dat vanaf 2015 in Nederland wordt uitgerold

AMSTERDAM - De rij bij de kassa van Kenko Kitchen. FOTO: DIEDERIK VAN DER LAAN

De rij bij de kassa van Kenko Kitchen.

 

Next To Food:
‘Ouderen nog helpen met installeren’

’t Wapen van Stellendam gebruikt sinds oktober 2014 de e-food bestelapp van Next to Food. Hoe het werkt? Gasten doen online via de app hun bestelling en kunnen vervolgens kiezen of ze bijvoorbeeld via iDeal, creditcard of cash willen betalen. Afhankelijk van wat de ondernemer wil. Eigenaar Jeroen Andernach is enthousiast. ‘Het aantal bestellingen via de app is nog gering, zo’n 5 procent van het totaal, maar we zien wel dat het licht groeit. Het liefst zou ik zien dat iedereen via de app zou bestellen. Het is snel, makkelijk en geeft rust. We promoten het met flyers, op onze facebookpagina en straks in de zomer ook bij de vele toeristen.’ Volgens Andernach betalen vooral  jongeren graag met de app. ‘Ouderen van 50+ moet ik vaak nog helpen met het installeren van de app. Ze bestellen al wel via de app, maar betalen doen ze nog liever traditioneel.’

NextToFood 
Kosten ondernemer:0,45 euro per transactie
Koppeling met: bij afronden bestelling kan gast kiezen voor verschillende betaalmethodes zoals contant, pin, iDeal, op rekening en/of PayPal. Deze worden door de ondernemer naar eigen keuze aangeboden.
Aantal locaties: >600
Aantal downloads: 60.000
Aantal transacties p/mnd: 34.000
Doelstellingen 2016: verdubbeling van het aantal transacties.

 

Van Hessen:
‘Gasten pinnen bij ons binnen. Ook dat levert klanten op.’

Betalen via een app? Bij Hotel Brasserie de Leugenaar in Vlissingen lopen gasten die met pin willen betalen gewoon nog mee naar binnen. ‘Dat is een bewuste keuze’ aldus eigenaar Lianne Boone. ‘Daardoor komen de gasten die op het terras zitten even ín de zaak. Dat levert gasten op die terugkomen.’ Boone werkt al jaren naar volle tevredenheid met Oracle Hospitality Suite8 (voorheen Fidelio). De Leugenaar zit aan de boulevard in Vlissingen en heeft een groot terras aan de overkant. ‘Daar staat een kassasysteem waar de bediening alle bestellingen op invoert. Dankzij wifi komt die bestelling direct binnen bij de bar, zodat de runner het snel kan wegbrengen. Want snelheid is tegenwoordig alles.’ Bestellingen neemt De Leugenaar niet op met een handheld maar gewoon uit ‘het blote hoofd’. ‘Ook een bewuste keuze omdat ik er zelf een enorme hekel aan heb als een ober alleen maar op een schermpje zit te kijken.’ Desondanks is Boone enthousiast over de nieuwste trends. ‘Bestellen en betalen via een ipad op de tafel of de eigen mobiel van de gast? Daar sta ik zeker voor open.’

Van Hessen POS systemen (Micros RES, Simphony, Quorion en Micros e7)
Mogelijkheden: Contactloos betalen is mogelijk via NFC
Kosten ondernemer: gelijk aan pin
Aantal locaties: ca. 650
Aantal transacties per maand: onbekend
Ook leuk om te weten: Door de koppeling met een betaalautomaat kan iedere transactie geaccepteerd worden. Hiermee volgt het kassasysteem de markt en is men niet afhankelijk van een specifieke app.

 

Contactloos betalen:
‘Ik vind het persoonlijk te onveilig.’

Sander Dubbeldeman, eigenaar van Café de Uyl van Hoogland en Studio de Veste in Leiden, biedt al zo’n tweeënhalf jaar contactloos betalen aan. ‘We deden mee met een pilot in Leiden. Bij ons kunnen gasten elk bedrag onder de 25 euro contactloos afrekenen. Ze halen dan de pas langs de het apparaat en dan is er betaald. Het scheelt twee stappen.’ Ondanks de tijdwinst is het niet zo dat Dubbeldeman daardoor minder personeel in dienst heeft. ‘Nee, zo moet je dat niet zien. In de tijd die ik ermee win, tap ik alweer drie nieuwe biertjes.’ Als ondernemer is Dubbeldeman enthousiast over contactloos betalen. Privé gebruikt hij het niet. ‘Ik vind het persoonlijk te onveilig. Als ik mijn pas laat liggen, ben ik 25 euro kwijt.’ Dubbeldeman vindt gemiddeld zo’n 3 tot 4 betaalpasjes per week. ‘Ik schrijf dan een cent af en boek deze weer terug. Toch wordt slechts een op de vijf pasjes weer opgehaald.’ In Leiden is contactloos betalen inmiddels goed ingeburgerd. ‘Ongeveer een derde van onze klanten betaalt met pin. Daarvan is 60 tot 70 procent contactloos.’  

Contactloos betalen
Waar kan het: overal waar een wifi tekentje bij het pinautomaat staat
Wat nodig: betaalpas of smartphone met app van je bank
Bijzonderheid: Tot 25 euro geen pincode nodig, bij bedragen daarboven of meerdere transacties op één dag wel
Aantal locaties: –
Aantal aanbieders: –

Sander Dubbeldeman

Sander Dubbeldeman