artikel

Terras Top 100 2016 nummer 1: Het Hooihuis, Roosendaal

Café

Ze moesten er een tijdje op wachten. Al jaren zijn Koen en Lisette Bakker samen met hun team van Het Hooihuis vaste gast in de Terras Top 100. Dit jaar is het dan eindelijk zover: de nummer-éénpositie. De jury is lyrisch over het groene terras in Roosendaal: ‘Dit is absoluut een 10!’

Terras Top 100 2016 nummer 1: Het Hooihuis, Roosendaal

De afgelopen drie jaar ging Het Hooihuis in Roosendaal er al vandoor met De Publieksprijs. Een mooie erkenning; iedereen wil bij de gasten favoriet zijn. Dit jaar is het echter de wellicht nog felbegeerdere nummer-éénpositie op de ranglijst die Koen en Lisette Bakker ten deel valt. Gezien het enorm gestegen niveau in de lijst, had de jury een zware dobber om de top in de juiste volgorde te zetten. Maar uiteindelijk – en daar zijn we niet rouwig om – konden we simpelweg niet heen om dit topterras in West-Brabant. ‘Helemaal geweldig’, meldt het rapport. ‘Dit is mijn eerste 10.’

Ronde vorm

Hooihuis2Wie ‘De Stok’, langs de A58 op komt rijden, zal eerst een beetje verbaasd zijn over wat hij daar aantreft. ‘Een recreatiepark’, is de officiële titel, maar dan zonder huisjes. Hier kun je zwemmen, squashen maar vooral dus genieten van Het Hooihuis. Omringd door het vele groen heb je haast geen idee van het feit dat dit terras langs een snelweg ligt.

Op een meer dan flink terrein staat het restaurant van Het Hooihuis. De verklaring voor de vorm – rond – is even logisch als grappig. Koen Bakker: ‘Mensen willen toch altijd graag een tafeltje aan het raam? In deze vorm zit iedereen aan het raam.’ En het ziet er ook nog eens fraai uit. De ronde keuken boven zorgde wel voor het nodige pas- en meetwerk. Het is één van de drie keukens, maar als de plannen doorgaan, moet er op niet al te lange termijn een centrale keuken komen.
Binnen zijn er zo’n tweehonderd zitplaatsen, buiten ook. Op drukke dagen zijn hier zo’n 25 – van de in totaal 75 – medewerkers aan het werk (binnen en buiten). Blikvangers zijn verder buiten de grote Tipi (indianentent), waar feesten, recepties en partijen worden gehouden, en het grote vuur dat elke dag brandt. Wat ook in het oog springt, zijn de omgekeerde bloempotten die als lampen dienen en boven het terras hangen, en de fraaie, rieten strandstoelen die om het grote vuur staan. Maar behalve het feit dat het er aan de buitenkant prima uitziet, klopt dit hele bedrijf als een plaatje. Dat merken we als we, anoniem, op bezoek gaan.

 

Vakmensen in de bediening

TerrasTop100-20-06-2016-352We worden bij binnenkomst hartelijk begroet door één van de medewerkers. Hij heet ons welkom en loopt met ons mee om ons een tafel te wijzen. Helaas is er geen plek meer vrij in de zon, maar nog geen drie minuten nadat we hebben plaatsgenomen, komt er toch een tafel vrij en wordt ons aangeboden daar plaats te nemen. We bestellen eerst twee Spa Rood, waarop de medewerker ons de grote fles aanraadt. Dat advies nemen we ter harte.

Later bestellen we een rode wijn en ook hier is de raadgevende rol van de medewerker van doorslaggevende betekenis. Nadat de bestelling is opgenomen door een medewerker met een handheld, komt een andere medewerker de bestelling brengen. Alles is keurig in orde en komt snel aan tafel. Ondanks dat het behoorlijk druk is, verloopt alles vlot en vakkundig. Op geen enkel moment wekt de medewerker ook maar een klein beetje de indruk het niet aan te kunnen of gestrest te zijn. Hier zijn vakmensen aan het werk. Ze zien er trouwens ook onberispelijk uit. Fris, verzorgd, nette bedrijfskleding en daarnaast ontzettend aardig en beleefd. Een toponderneming neerzetten is een klus op zich, maar het personeel is naast je uithangbord ook de fundering onder je bedrijf. En Koen en Lisette Bakkker hebben dat dan ook feilloos in de gaten.

Het personeel ziet er, zoals gemeld, onberispelijk uit en dat is deels ook te danken aan het feit dat ze mogen sporten op kosten van het bedrijf. Het belang van goede en gezonde medewerkers. Die medewerkers worden dan ook ruim ingezet. ‘Iets té ruim af en toe’, erkent Koen. De reden erachter is echter om de gasten optimale service te kunnen bieden.

 

Niet aan tafel afrekenen

TerrasTop100-20-06-2016-383Eén van de sterke punten is ook, dat bezoekers van Het Hooihuis exact weten waar ze aan toe zijn. Het is 364 dagen per jaar vanaf 10.00 uur ‘s ochtends geopend, en een driegangenmenu kost €29,95, dat laatste alweer acht jaar. Koen: ‘Ik hecht daar écht waarde aan. En als mijn chef dan zegt dat het nu echt lastig wordt om binnen de marges te blijven, dan zeg ik ‘m dat het linksom of rechtsom toch moet lukken. Ik wil niet aan die prijs komen. Onze gasten moeten gewoon weten wat ze aan ons hebben.’

En die doelgroep is breed. Bij Het Hooihuis komen zakenmensen, stelletjes en kinderen. Die laatste doelgroep kan prima rondrennen tussen de bomen en op het grote veld en daarnaast zijn er ook hutten om in te spelen. Genoeg vermaak zodat vader en moeder ook van diner of lunch kunnen genieten. Per dag zijn er zo’n 120 tot 130 lunches en diners op het terras en maandelijks vinden zo’n tienduizend mensen hun weg naar Het Hooihuis.

Dan nog even terug naar het rapport. Eén van de dingen die de jury opviel: je kunt niet aan tafel afrekenen. Dat is iets waar je normaliter geen punten mee scoort en bovendien is het gemakkelijk als gasten direct kunnen afrekenen. ‘Dat klopt’, erkent Koen. ‘Maar wij hebben er heel bewust voor gekozen dat mensen centraal bij de receptie, waar ze toch langskomen, afrekenen. Zodra ze willen betalen, krijgen ze van onze medewerkers direct een bon en kunnen ze in hun eigen tempo afrekenen, dat werkt prima.’

 

In de watten gelegd

TerrasTop100-20-06-2016-320Op het terrein staan – mooi verscholen achter veel groen, zodat je er niks van ziet – een aantal grote containers. Opslag en koelingen bevinden zich hier. Aan de binnenkant van de deur van één van die containers vinden we echter ook de gevelbordjes die door de jaren heen zijn gewonnen met de Terras Top 100. A

ls we dan ergens een minuscuul kritisch puntje mogen plaatsen: die verdienen toch allemaal een heel mooi plekje vol in het zicht? We weten zeker dat zulke creatievelingen als Koen en Lisette en hun team daar een meer dan leuke oplossing voor weten te vinden. Bel ons maar als het zover is!

Tot slot nog even terug naar het juryoordeel. Iedereen die bij Het Hooihuis werkt, zal dit straks ook in de rapportages kunnen lezen. Maar we willen de woorden van een meer dan enthousiaste jury niemand onthouden: ‘Alles voelt als een warme deken van gastvrijheid. De verleiding was groot om alle andere afspraken van de rest van de dag af te zeggen en heerlijk te blijven zitten op dit mooie terras. We zijn enorm in de watten gelegd en hebben heerlijk gegeten en gedronken. Het was een feestje om hier te mogen zijn.’

Ook is er nog een mooi woordje voor de medewerkers: ‘Welgemeende complimenten voor alle medewerkers die deze dag aanwezig waren. Iedereen was oprecht vriendelijk, netjes, professioneel en erg begaan met de gasten.’

Het lijkt niet nodig hier nog iets aan toe te voegen. De Terras Top 100 heeft met Het Hooihuis een ambassadeur van jewelste en een nieuw juweel in de toch al zo schitterende kroon.

Terug naar de ranglijst…