artikel

Terrasoverkappingen mogen weer wat kosten

Café 4521

De markt trekt weer aan, ervaren de aanbieders van terrasoverkappingen, zonweringen en parasols. Hielden horecaondernemers jarenlang de hand op de knip, er mag nu weer geld uitgegeven worden aan een goed terras. Het liefst een grote overkapping met sfeervolle verlichting, verwarming en geluid geïntegreerd.

Terrasoverkappingen mogen weer wat kosten

Veel schokkende productvernieuwingen zijn er voor het komende jaar niet te verwachten, wordt duidelijk na een rondgang langs aanbieders van terrasoverkappingen. Bestaande producten worden verbeterd, verder wordt vooral ingespeeld op trends die al langere tijd bestaan. Bijvoorbeeld de toenemende grootte van de overkapping. ‘De trend is om zoveel mogelijk van het terras te overkappen’, zegt Pierre Nijkamp van VN-Plu. De overkapping wordt groter en groter en dus neemt ook de investering in een overkapping toe. Nieuw is dat dit niet langer op grote bezwaren stuit bij de horecaondernemers, zeggen de salesmanagers die op de Horecava aanwezig waren. Op de vakbeurs was duidelijk een omslag voelbaar. Meer interesse, de belangstelling was concreter en er werd minder gekeken naar de prijs.

Terrasseizoen verlengen

‘Mensen beseffen weer dat een betere kwaliteit ook iets duurder is’, zegt Daniela Boretti, salesmanager van Glatz. Een investering tot een halve ton voor terrasoverkappingen is niet vreemd meer. ‘Dat klinkt veel, maar als je met een goede overkapping je terrasseizoen kunt verlengen van 4 naar 8 maanden, dan heb Terrasoverkappingenje de investering in 2 jaar tijd weer terugverdiend’, zegt Robert Bosch van Rainbowsol uit Leerdam. Met zijn bedrijf stond Bosch dit jaar voor het eerst op de Horecava om een nieuw soort megaoverkapping, de Pergomax aan de man te brengen. Die kan een terras tot 22 meter diep overdekken, terwijl er op de breedte geen limiet zit. Groot mag het zijn, of beter nog, groot moet het zijn. Nederlanders eten steeds vaker buiten de deur, geven meer geld uit aan eten en begeven zich steeds meer buitenshuis. Dat zijn al langer bestaande trends die ook niet snel zullen verdwijnen, voorspellen trendwatchers. ‘We worden steeds mediterraner’, vat Bosch samen. ‘Alleen het weer is dat nog niet en daarom is een overkapping een goede investering’. Dat besef is er wel bij de meeste horecaondernemers, volgens Pierre Nijkamp. ‘Het Terrasoverkappingenverschil kun je juist maken op dagen dat het minder mooi weer is. Bij mooi weer zit het terras wel vol, maar op minder mooie dagen kun je sneller een omzetplus halen als je mensen weet vast te houden op je terras. Daarom is de trend om zoveel mogelijk van het terras te overkappen, eventueel met een regengoot tussen de parasols.’ ‘Vroeger was een terrasoverkapping echt een seizoensproduct en hadden we het in de winter heel rustig’, illustreert Jean-Paul Bremen van Soons Zonwering. ‘De monteurs waren dan bezig met opruimen en dergelijke. Nu waren de monteurs in december en januari nog steeds volop aan het werk.’

Gasten vast houden

Om het seizoen te verruimen is een terrasoverkapping allang niet meer alleen als zonnescherm bedoeld. ‘We zien dat steeds vaker gekozen wordt voor een parasol met verlichting en verwarming’, zegt Christoph Vancraynest van Symo Parasols. Wie de klant vast wil houden, zorgt dat die behaaglijk zit. Een geïntegreerde heater wordt daarom eerder regel dan uitzondering. ‘Ik denk dat bij ons 95 procent van Terrasoverkappingende verkochte parasols een heater heeft’, zegt Nijkamp. Vancraynest ziet wel een toename, maar denkt eerder aan 30 procent. ‘Niet alle types parasols zijn geschikt om met een heater uit te rusten.’ Volgens Bremen kiezen steeds meer ondernemers voor een gasheater. Hiermee wordt het terras tot 4 à 5 meter verwarmd. ‘Bij een elektrische heater merkt alleen de eerste rij er wat van’, zegt hij. Soms wordt de hoeveelheid licht van een elektrische heater als overdadig ervaren. Volgens Pim van Keulen van Solero was dat reden voor zijn bedrijf om dit seizoen over te schakelen naar Low Glare-lampen. ‘Hiermee wordt 80 procent van het licht gereduceerd’, zegt hij. Bremen zegt dat ondernemers juist vaak bewust een heater willen met rood licht vanwege de sfeer. ‘Dat licht straalt gezelligheid en warmte uit.’

Terrasoverkappingen in alle kleuren

Om het juiste licht op het terras te krijgen, worden de overkappingen met RGBW-licht aangeboden. ‘Hiermee kan de ondernemer alle kleuren maken die hij wil’, zegt Bremen. Vrijwel alle parasols zijn uitgevoerd met ledlampen. Voor de verlichting wordt meestal gebruikgemaakt van een accu. ‘Zo hoeft de terraseigenaar niet in de weer met elektra.’ Voor het komende seizoen verwacht VN-Plu met een andere noviteit op de markt te komen: een stroomonderbreker op de heater. Als een parasol is dichtgedraaid, kan de heater niet aan. ‘Het gebeurt nog te vaak dat de verwarming aan staat terwijl de parasol wordt dichtgeklapt, met gaten in het zeil tot gevolg’, zegt Nijkamp.

‘Het grote aanbod in kleur staat vooral leuk in de showroom’

Het Bredase bedrijf heeft al een schakelaar ontwikkeld, waarmee alleen de sleutelhouder op het terras de verwarming in de parasol kan bedienen. ‘Wanneer iemand dat op afstand moet doen, bestaat er een risico dat de verwarming in de verkeerde parasol wordt aangezet.’ Qua kleurkeuze worden voor het komende Terrasoverkappingenseizoen geen schokkende veranderingen verwacht. Antraciet, grijs, zandkleurig en wit blijven de boventoon voeren. Wil de horecaondernemer al wat spannender kleuren op zijn terras, dan gebeurt dit meestal door middel van opvallende kussens in de banken, maar de parasol moet dan juist rustig zijn. Aan het aanbod ligt het niet: azuurblauw, citroengeel, kiwigroen, alles is leverbaar. ‘Het staat vooral leuk in de showroom, maar verkopen doet het niet’, zegt Boretti. Van Keulen heeft dezelfde ervaringen, al is er volgens hem één uitzondering: felrood. Zwart is bij hem, net als bij Symo Parasols, veruit de meest verkochte kleur, en hij verwacht voor het komend seizoen dat dit niet veel anders zal zijn. VN-Plu en Soons zien juist een verminderde populariteit van zwart. Tot genoegen van Nijkamp. ‘Persoonlijk ben ik daar wel blij mee. Het mag van mij wel wat vrolijker. Zwart geeft donkere ruimtes op het terras.’ Vancraynest denkt dat het komende seizoen nog voornamelijk zwart is, maar verwacht een omslag. ‘Het zwartwittijdperk loopt ten einde, het mag straks weer wat vrolijker met meer kleur.’ Glatz wacht de volgende editie van de R+T Messe in Stuttgart af, een beurs die eens in de 3 jaar wordt gehouden en die volgend jaar weer plaatsvindt. ‘De fabrikanten van stoffen staan daar ook, dus dan kijken we waar zij mee komen.’

Zomer- en winterdoeken

Volgens Nijkamp gebeurt het steeds vaker dat een horecaondernemer voor één parasol twee doeken in verschillende kleuren aanschaft. Voor de zomer een lichtere kleur, in de winter juist een warmere kleur. ‘Dan kunnen de doeken direct gereinigd en opnieuw geïmpregneerd worden. En als we er toch zijn, werken we ook het achterstallig onderhoud weg.’ Doordat parasols steeds vaker elke dag gebruikt worden, kan de eigenaar er geen dag meer zonder en gebeurt er daardoor soms te weinig aan onderhoud. ‘Een slechte zaak’, vindt Nijkamp. ‘Het terras is een uithangbord van je zaak. Je moet ervoor zorgen dat je dat goed voor elkaar hebt.’

‘Doeken worden gemiddeld 6 tot 8 jaar gebruikt’

Van Keulen zegt nog geen vraag naar zomer- en winterdoeken te hebben gehad, maar ziet wel dat de doeken soms eerder worden vervangen dan noodzakelijk. ‘Incidenteel gebeurt het wel eens dat een ondernemer na 2 of 3 jaar al nieuwe doeken wil, terwijl er met zijn doeken eigenlijk nog niets mis is. De eigenaar wil dan weer een frisse uitstraling geven aan zijn terras. Maar over het algemeen worden doeken 6 tot 8 jaar gebruikt.’

Parasols verankeren

Een andere trend die samenhangt met de toenemende grootte van de terrasterrasoverkapping is het verankeren in de grond. ‘Ondernemers hebben geen zin om vierkante meters te verliezen aan parasolvoeten, en kiezen ervoor om de overkapping te verankeren’, zegt Bremen. Maar om dit te mogen op gemeentegrond moet er wel toestemming zijn van de gemeente. Vaak staat dit
beschreven in de omgevingsvergunning. Zeker als het gaat om monumentale
binnensteden, liggen de gemeentes nog wel eens dwars. ‘Dat is jammer, want het gaat ook over veiligheid’, bepleit Nijkamp. ‘Kijk maar naar Arnhem, waar eind november vijf gewonden zijn gevallen door omgewaaide terrasschermen.’

 

Schrijf je  hier in voor de Terras Top 100

Schrijf je hier in voor de Terras Bootcamp

Reageer op dit artikel