artikel

Wouter Verkerk: Terrastips en trends

Café 8767

Het terrasseizoen voor de horeca staat voor de deur. Misset Horeca vroeg Wouter Verkerk naar de trends voor het terras en tips met het oog op de organisatie, opleiden van personeel en de bedrijfsvoering.

Wouter Verkerk: Terrastips en trends

‘Vaak zie je dat schaarste een grote beïnvloeder is van trends. Want als er niet voldoende personeel is, dan komen er grote teilen met ijs en flessen bier naar de tafels, of grote flessen om te delen. Of grote schalen met shared food, of zelfs zelfbediening in een hip en eigentijds jasje. Dat maakt het allemaal informeler en dat zie je dan ook terug in interieur. Bedoeld om je thuis te voelen.’

Het ideale horecaterras: van inrichting tot personeel

Bedrijfsvoering: bind je mensen

Wouter Verkerk: Tips als het gaat om bedrijfsvoering? ‘Ondernemers moeten zich realiseren dat zolang de economie groeit, de druk op de arbeidsmarkt ook alleen maar toeneemt. Iedere bedrijfstak die volledig afhankelijk is van (flexibele) mensen, heeft dit seizoen maar één aandachtspunt: mensen aan je binden, ze opleiden en ze vasthouden. Dat geldt dus ook zeker voor de seizoenshoreca. Dit doe je door ver voor de start van je seizoen al heel goed na te denken over de sollicitatieprocedure, de arbeidsvoorwaarden, de mogelijkheden een aantrekkelijke baan te bieden (af en toe een zaterdag vrij geven in het seizoen), en je inwerkprogramma uit te werken.

Leestip: Inschrijvingen compleet vernieuwde Misset Terras Bootcamp geopend

The Big5

Mijn gastvrijheidsmodel The Big5 helpt teams te focussen op de vijf belangrijkste belevingsmomenten van de gast: Welkom, Suggestie, Presentatie, Check en Afscheid. Het is een kapstok waarmee je het vak terugbrengt naar vijf gouden momenten. En waarmee je altijd focust op de gast.’

Opleiden personeel

Welke tips kun je ondernemers geven als het gaat om het opleiden van personeel? ‘Ik heb voor alle horecaondernemers van Nederland eigenlijk maar één tip: behandel je medewerkers precies zoals je wilt dat zij jouw gasten behandelen. Zorg dat je bedrijf op alle fronten gastvrijheid uitstraalt. Laat medewerkers voelen en ervaren wat gastvrijheid betekent, hoe prettig dat is, en hoe leuk het is om dat gevoel aan je gasten te geven. Het valt me echt heel erg op dat de ondernemers met de grootste klachten over (tekort aan) personeel, zelf ook gewoon niet de leukste mensen zijn om voor te werken. Het is ons werk om mensen blij te maken en ze te laten terugkomen. Doe dat dan ook met de mensen die het dichtst bij je staan.’

Leestip: De noodklok: er zijn geen medewerkers meer!

Maak een nieuw plan

Verder tipt de trendwatcher: ‘Maak iedere week een nieuw plan! Door iedere week een nieuwe briefingposter te maken en in te vullen dwing je jezelf na te denken over acties, speerpunten, suggesties, doelen en aandachtsgebieden. Ook geef je op een natuurlijke en georganiseerde manier de verbeterpunten van de afgelopen week mee naar ‘het plan’ van volgende week.

Reageer op dit artikel