artikel

Menukaart horecaterras: verhoog de omzet met deze tips

Café 2788

Verleid je gasten via de menukaart van je horecaterras om meer te besteden? Iedere gast die bij je komt, bekijkt je menukaart. Het is dus je nummer één communicatiemiddel. Daarom is de menukaart ook de manier om jouw gasten te helpen kiezen, ze suggesties te geven en de gemiddelde besteding te verhogen. Twee snelle tips voor meer omzet.

Menukaart horecaterras: verhoog de omzet met deze tips
Omschrijf cheesecake als New York style cheesecake uit eigen keuken en het verkoopt beter.

Maak je menukaart klaar voor het terrasseizoen en verkoop meer van wat jij graag wilt verkopen met deze twee handige tips.

Tip 1: Maak gebruik van het Decoy effect

Wordt nog erg weinig toegepast op menukaarten, terwijl het juist een hele goede kans is om jouw gast te verleiden om meer geld uit te geven op een horecaterras. Hoe werkt het?

Stel, je wilt graag jouw gast verleiden om een taartje te bestellen bij de cappuccino. Dit kun je aantrekkelijker maken door een combinatie te maken en het Decoy effect (decoy betekent letterlijk lokaas) te gebruiken:

Cappuccino €2,50
New York Style Cheesecake €6,50
New York Style Cheesecake met cappuccino €6,50

Het is waarschijnlijker dat een gast een andere keuze maakt tussen twee opties, als een derde, minder aantrekkelijke optie wordt toegevoegd om de waarde van de duurste optie te laten zien (onderzoek van Ariely). De combinatie van de cappuccino en de New York Style Cheesecake is opeens een goede deal! Dat komt omdat de prijs van de Cheesecake als vergelijkingsmateriaal dient op je menukaart.

Tip 2: Zet jouw stars in het zonnetje

De stars uit je assortiment zijn jouw toppers: ze worden veel verkocht (ze zijn dus populair) en ze hebben een fijne winstmarge. Deze gerechten verdienen het om in het zonnetje te staan en de meeste aandacht te krijgen op je menukaart. Geef ze een goed zichtbare plek én gebruik waardevolle woorden in de menuomschrijving.

Onderzoek van Cornell University ondersteunt dat waardevolle woorden in de menuomschrijving, bijvoorbeeld ‘New York Style Cheesecake’ in plaats van ‘Cheesecake’, de verkoop te boosten met bijna 30 procent.

Linda Even van Menukaartmeisje.nl specialiseert zich in het optimaliseren van menukaarten om zo meer winst te genereren voor restaurants. Ze helpt horecaondernemers om met hun menukaart herhaalbezoeken te stimuleren, gasten te helpen kiezen en de gemiddelde bestedingen flink te verhogen.

Reageer op dit artikel