artikel

Terras Bootcamp: ’20 procent plussen dankzij winst Terras Top 100

Café 453

‘Mijn personeel haalde me eigenlijk over om nog een keertje mee te doen aan de Terras Top 100’, bekend Koen Bakker van Het Hoohuis tijdens de Terras Bootcamp 2017. Zelf had de ondernemer het eigenlijk wel gezien. ‘En ja, dan doe je toch mee en dan win je.’ Over die winst, de media-aandacht en de enorme bezoekersaantallen die volgden, vertelde Bakker tijdens zijn sessie op de Terras Bootcamp.

Terras Bootcamp: ’20 procent plussen dankzij winst Terras Top 100

‘Als we naast Het Hooihuis nóg een Hoohuis hadden geplaatst, hadden we die ook op sommige dagen met gemak kunnen vullen.’ En met 180 plaatsen binnen en ongeveer even zoveel op het terras, wil dat wat zeggen: de aandacht na het winnen van de Misset Horeca Terras Top 100 2016, was overweldigend erkent Bakker. ‘Radio, televisie, kranten, ongelooflijk wat er op je afkomt. En daarnaast zo ontzettend veel meer bezoekers in de maanden na de winst: dat maakt het meedoen wel heel aantrekkelijk.’ Over de winst, maar ook over hoe je een topbedrijf runt.

Terras Top 100: 20 procent meer omzet

‘Eigenlijk wilde ik helemaal niet meer meedoen met de Terras Top 100’, erkent Bakker tijdens zijn sessie op de Terras Bootcamp. ‘Ik was er wel een beetje klaar mee, maar mijn medewerkers gaven aan het toch wel heel leuk te vinden en daarnaast ook spannend, dus heb ik ons toch maar ingeschreven…en dan win je ineens.’ Wat er op hem afkwam was enorm. ‘De media-aandacht die ons ten deel viel was echt ongelooflijk.‘ Maar naast de media aandacht, nam het bezoek aan Het Hoohuis enorm toe. ‘Op sommige dagen hadden we Het Hooihuis gemakkelijk twee keer kunnen vullen, tegelijkertijd. Uiteindelijk leverde het zo’n 20 procent meer omzet op.’

Lees het grote interview met Koen Bakker: ‘Omzetplus en volle bak’

Medewerkers als belangrijkste ‘P’

Het geheim van Het Hooihuis zit ‘m voor het grootste deel in de medewerkers. Koen Bakker: ‘In de marketing werken ze met de 4 P’s: product, prijs, plaats en promotie. Bij Het Hooihuis, en eigenlijk in de horeca in z’n algemeenheid, komen Terras Bootcamp Terras Top 100daar nog 2 P’s bij: personeel en presentatie. En omdat wij over ‘medewerkers’ spreken in plaats van ‘personeel’, is de ‘M’ bij ons de belangrijkste ‘P”, aldus een licht cryptische Bakker. Eerder die dag vertelde Wouter Verkerk al dat ‘goed voor je personeel zorgen’ dé manier is om ze te behouden. Bakker erkent dat. ‘En wij doen dat op diverse manieren. Onder meer: elk overuurtje wordt uitbetaald. Het is écht niet meer van deze tijd om te zeggen ‘dat hoort er nu eenmaal bij’. Maar dan ben ik ook wel streng: een uur werken is een uur werken. Dat is dus niet roken of koffie drinken.’

Investeren in gezondheid medewerkers

Waar Koen en zijn vrouw Lisette Bakker ook veel tijd en energie in steken, zijn fitte medewerkers. ‘Wie bij ons werkt, oproepkracht, parttimer of fulltimer, kan gratis sporten. Individueel of in groepsverband. Dat laatste is niet alleen gezond, maar ook goed voor de teambuilding. Het is voor gasten ook prettig als er geen slonzige, slecht verzorgde mensen bij hen aan tafel komen, maar medewerkers zitten ook beter in hun vel.’ Dat trekt Bakker ook door naar het personeelseten. ‘Ik eis van Terras Bootcamp Terras Top 100onze chefs dat zij voor de medewerkers om 16.30 een gezonde maaltijd hebben klaarstaan. Natuurlijk mag daar wel eens frites bij, maar niet drie keer in de week.’ Zelf laten Koen en Lisette zich daar ook niet bij onbetuigd: ‘Tijdens de kerstdagen viel het ons op dat er altijd voor het personeel grote ovenschalen lasagne op tafel kwamen met wat slordige sla. Dat vonden wij niet kunnen: dus tegenwoordig slaan Lisette en ik vóór de kerst eten in en maken dat tijdens de kerstdagen zelf klaar voor onze mensen. Verse vis, vlees, noem maar op. Medewerkers vinden het daardoor echt leuker om tijdens de kerst te werken en kijken uit naar het diner. Bovendien komen ze ook niet zo afgemat uit de feestdagen.’

Bekijk video: Hoe wint Het Hooihuis Publieksprijs 3x op rij?

Marketing en promotie

Voordat Het Hoohuis de Terras Top 100 won, wist het ook al drie keer de Publieksprijs op haar naam te schrijven. Geen grote verrassing voor hen zelf, vertelt Bakker. ‘Het gaat erom wie online de meeste stemmen kan genereren, via Facebook bij zijn achterban en aangezien wij erg actief zijn op social media, was het voor ons vrij eenvoudig die online gasten te mobiliseren.’ Het Hooihuis trekt in de woorden van Bakker ‘relatief veel geld uit’ voor marketing en promotie. ‘Als je de basis op orde hebt -goede producten, medewerkers en een net en schoon pand-, dan volgt marketing al snel als belangrijkste facet van je zaak. ‘Wij bedachten onder meer acties als Gigagamba -met onbeperkt gamba’s eten- en door dat goed weg te zetten online is het tegenwoordig zo dat we 4 mensen bij de telefoon zetten, voordat we ’t op Facebook posten. Binnen een paar uur zitten we dan namelijk vol.’

 

Reageer op dit artikel